Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGuttormsen, Atle
dc.contributor.authorAnker-Olsen, Simen
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2016-09-05T10:33:50Z
dc.date.available2016-09-05T10:33:50Z
dc.date.issued2016-09-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2404253
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om hvordan arrangørene bestemmer pris for å delta i store norske mosjonsløp. Videre analyserer jeg hvorvidt arrangørene bruker yield management, for så å se på om yield management er egnet for prissetting av mosjonsløpet. For å svare på dette har jeg sett på hvordan fire av de største mosjonsløpene i Norge setter sine priser: Sentrumsløpet, Birkebeinerløpet, Oslo maraton samt Knarvikmila og ved hjelp av strukturerte intervjuer besvart følgende problemstillinger: • Hvordan prissetter store norske mosjonsløp seg? • I hvilken grad brukes yield management ved prissetting av store norske mosjonsløp, og bør det i så fall brukes i mindre eller større grad? • Påvirket implementeringen av engangslisensen fra friidrettsforbundet etterspørselen for å delta i store norske mosjonsløp? Oppgaven belyser at aktørene i stor grad tilfredsstiller alle kravene for å kunne benytte seg av yield management, men på tross av dette blir yield management i liten grad brukt bevisst som verktøy i arrangørenes prissetting. Likefult finnes det momenter fra yield management i mosjonsløpenes prissetting: Prisene varierer, arrangørene overbooker eller planlegger å overbooke og arrangørene segmenterer kundegruppen. Videre viser studiet at engangslisensen som ble implementert av NFIF ikke påvirket etterspørselen etter mosjonsløp i stor grad og det kan virke som at mosjonsløp ikke er ett prissensitivt gode.nb_NO
dc.description.abstractThis master thesis is a study of how organizers of popular Norwegian track and field races set their prices for participation. I will also analyse whether the organizers are using yield management as a tool for setting prices, and if yield management is suitable for such a task. To answer this I have studied four organizers of the biggest track and field races in Norway: Sentrumsløpet, Birkebeinerløpet, Oslo maraton and Knarvikmila. Through structured interviews, I have answered the following three research questions: • How are organizers of big track and field races in Norway setting their prices? • In which degree is yield management used, and should it be used in a larger or smaller scale? • Did the implementation of the license fee from the Norwegian athletics federation (NFIF) effect the demand of track and field races? The conclusion of this study is that yield management, is not used intentionally when pricing track and field races. Although the races to a great extent satisfies the criteria for using yield management as a pricing tool. However, I have found many common characteristics with how the organizers are setting their prices, compared to how actors who are actively using yield management in price setting. For example; the organizers of track and field races in this study fluctuate their prices, they overbook or plan to overbook, and they segment their customers. Further more, this study shows that the licence fee implemented from NFIF did not affect the demand greatly, and that it seems like track and field races are not price sensitive products.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectYield managementnb_NO
dc.subjectRevenue managementnb_NO
dc.subjectPrissettingnb_NO
dc.titlePrisen for å konkurrere : hvordan prissettes mosjonsløp?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212nb_NO
dc.source.pagenumber68nb_NO
dc.description.localcodeM-ØAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel