Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKubberød, Elin
dc.contributor.authorRøtvold, Lise
dc.date.accessioned2016-08-31T12:27:04Z
dc.date.available2016-08-31T12:27:04Z
dc.date.issued2016-08-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2403146
dc.description.abstractHensikten med studien har vært å bidra til mer kunnskap om gründerrollen. Gründerrollen skapes sammen med bedriften, og bør tilpasses selskapets vekststadier. Det finnes ingen stillingsbeskrivelse som forteller gründeren hva han/hun skal gjøre i virksomheten. Det betyr at gründeren selv må forstå og utvikle hva slags rolleutøvelse som er nødvendig for at bedriften skal oppnå vekst. Levinson (1959) har utviklet en teori som omhandler tre aspekter ved en rolle. Disse er forståelse av eksterne rollekrav fra den sosiale strukturen, subjektiv rolleforståelse og selve rolleutøvelsen. Aspektene former og utvikler rollen i en sosial kontekst. Ved å benytte etablert entreprenørskapsteori i lys av Levinsons (1959) tre rolleaspekter, gir studien en forståelse av hvordan gründerrollen utformes og utvikles, i en dynamikk med interne og eksterne drivkrefter i gründerkonteksten. Med dette som bakgrunn har jeg i studien forsøkt å belyse følgende problemstilling: Hvordan kan et rolleperspektiv bidra til å utdype gründerrollen, hvilke drivkrefter bidrar til utvikling av en gründerrolle og hvordan påvirker disse handlingsprinsippene og adferden i rolleutøvelsen? Gjennom en fenomenologisk flercasestudie utførte jeg ni individuelle dybdeintervjuer med gründere av hurtigvoksende bedrifter. Funnene i studien bekrefter utvikling av gründerrollen som en interaktiv prosess. Gjennom interaksjoner med styret og eierne, medarbeiderne og familien lærer og forstår gründeren hvilke rollekrav som settes til rollen. Dette er de eksterne drivkreftene og fører til at gründeren får økt forståelse av seg selv og hvordan omgivelsene oppfatter rollen. Gründerens rolleidentitet – hvem gründeren er – og gründerens ønskede rolleidentitet og lidenskap – hva gründeren vil – utgjør de interne drivkreftene som former gründerens subjektive rolleforståelse. Med utgangspunkt i studiens funn foreslår jeg et nytt teoretisk rammeverk for analysering av gründerrollen. Sammenhengene mellom de ulike rolleaspektene i rammeverket bidrar til en dypere forståelse for dynamikken i gründerrollen. Blant annet viser funnene en relasjon mellom hvordan ulike rolleidentiteter resulterer i ulike gründertyper med spesifikke handlingsmønstre. Videre bidrar rammeverket til å forstå hvordan den subjektive rolleforståelsen og de eksterne rollekravene påvirker forskjellige deler av gründerens rolleutøvelse.nb_NO
dc.description.abstractThe purpose of this study has been to widen the knowledge base and understanding of the founder role. The founder role emerges together with the firm, and should be adapted according to the company’s different stages of growth. No job descriptions exist that defines what task and responsibilities the founder should attend to. That means that the founder solely by himself/herself must determine which actions have to be taken in order to achieve company growth. Levinson (1959) has developed a theory related to three aspects of the role. These are external role-demands from the social structure, individual role-conception and role-performance. These aspects affect and develop the role in the social structure. By examining entrepreneurship theory based on Levinson's (1959) three role aspects, the study provides an understanding on how the founder role develops in dynamics with internal and external forces in the entrepreneurial context. With this as the theoretical basis, this study aims to explore the following question: How can a role perspective contribute to a deeper understanding of the founder role, which forces impact the development of a founder role and how do these affect the actions and behavior in the role-performance? I performed nine individual in-depth interviews with founders of fast growing businesses, through a phenomenological multi-case research design. The findings confirm the development of the founder role as an interactive process. Through interactions with the board of directors, colleagues and family, the founder learns and develops an understanding of the role-demands. These external forces lead to a better self-conception within the founder role, as well as how the environment perceives the role. The entrepreneurial role identity - who the founder is - and the entrepreneurial role aspirations and passion – what the founder wants – comprise the internal forces that affect the founder’s role-conception. Based on the study’s findings I propose a new theoretical framework for analyzing the founder role. This framework demonstrates the connections between the different role-aspects and contributes to a deeper understanding of the founder role’s dynamics. Among others, it describes a relation between how different role identities result in different types of founders with specific patterns of behavior. Furthermore, the framework provides a deeper understanding of how the individual role-conception and the external role-demands affect different parts of the role-performance.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectGründerrollennb_NO
dc.subjectRolleidentitetnb_NO
dc.subjectRolleutøvelsenb_NO
dc.subjectEffectuationnb_NO
dc.subjectEntreprenøriell læringnb_NO
dc.subjectEntreprenøriell identitetnb_NO
dc.titleGründerrollen i et rolleteoretisk perspektiv : en kvalitativ studie av gründerrollens dynamikknb_NO
dc.title.alternativeThe Founder role in a role theoretical perspective : a qualitative study of the founder role's dynamicsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO
dc.source.pagenumber116nb_NO
dc.description.localcodeM-EInb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel