• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Environmental Sciences and Natural Resource Management (MINA)
  • Master's theses (INA)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Environmental Sciences and Natural Resource Management (MINA)
  • Master's theses (INA)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Testing og videreutvikling av et GISbasert verktøy for terrengtransport planlegging

Lifjell, Asle F.; Dyrdal, Torkjell
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Masteroppgave (8.455Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2403111
Utgivelsesdato
2016-08-31
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses (INA) [593]
Sammendrag
Det norske skogbruket har hatt en rivende utvikling siden 50-tallet med tanke på utstyr til hogst og

tømmertransport. Etter dette har det blitt forsøkt og forenkle planleggingsprosessen av hogster og

tiltak med tanke på å redusere tidsbruk og kostnader knyttet til planleggingen. Retningslinjer som

PEFC- og FSC-standarden legger føringer på hvordan tiltak i skogen skal gjennomføres for å ta vare på

ulike interessegrupper og miljø. I den sammenheng har Geodata på bestilling fra Statskog utviklet en

tilgjengelighetsanalyse som kan lokalisere terrengtransporttraseen mellom vei og bestand basert på

fremkommelig areal og barrierer.

Studiet går i hovedsak ut på å kjøre flere GIS-analyser med forskjellig datagrunnlag. Det ble i denne

sammenheng gjennomført 7 ulike scenarioer der nøyaktighet på grunnlagsdata (DTM10 mot LIDAR)

og endring av bratthetsklasser ble endret mellom scenarioene. Det ble også inkludert

fuktighetsinformasjon for å se hvilke virkninger det hadde på resultatet. Målet var å finne hvilke

faktorer som fungerer og hvilke faktorer som kan legges til for å videreutvikle verktøyet.

Det var ingen klare forbedringer ved å bytte ut de ordinære grunnlagsdataene med laserdata. Vi fant

heller ingen tydelige forbedringer ved å bruke de nye bratthetsklassene, som heller førte til store

utfordringer knyttet til sidehelling. Ved å inkludere fuktighetsinformasjon registrerte vi en betydelig

reduksjon i driftskostnad. Ved å sammenligne to ulike scenario ble den gjennomsnittlige kostnaden

redusert med ca. 25 %.

Etter befaringen så vi at fuktige områder var en viktig faktor for hvor entreprenørene valgte å kjøre.

Dette var også det elementet som original verktøyet bommet mest på. Resultatene etter

fuktighetsanalysen virket å stemme overens med det vi observerte i praksis. Det som var noe

overaskende var den manglende effekten ved bruk av laserdata.

Flere elementer ble belyst og beskrevet som forslag og tanker rundt videreutvikling av verktøyet. Det

som kom tydeligst frem var inkludering av fuktighetsinformasjon, sidehellingsproblematikk og

kartgrunnlag basert på laserdata. Inkludering av en forgreiningsalgoritme for å samle driftsvegene til

ulike bestand i samme område til en og samme veg ville også vært fordelaktig med tanke på en mer

praktisk tilnærming.
 
The Norwegian forestry has since the 50s had a rapid development in terms of harvest equipment

and timber transportation. Today we are focusing on the planning procedure in order to make the

process simpler and less expensive. Guidelines as the PEFC- and FSC standards provide constraints on

how to conduct logging to maintain the environment and different interests. In this context, Statskog

have ordered an availability analysis, developed by Geodata. The availability analysis can locate

terrain transport paths between roads and forest stands based on drivable areas and barriers.

The study was carried out by running multiple GIS analyzes with different input data. In this context,

there were conducted seven different scenarios, where accuracy of basic data and changes in the

slope classification were tested between the scenarios. Information about moist ground was also

included to see what impact this had on the result. The main goal of this study was to find the factors

that worked, and what factors that could be improved to further development.

The results indicated that there were no significant improvements by replacing the ordinary basic

data with LiDAR. The same applies to the results of the new slope classification, which also gave

major side slope challenges. By including moisture information, we registered a significant reduction

in operating costs. By comparing two scenarios the average operating costs were reduced with

approximately 25%.

During the field survey, we observed that wet areas had an important impact on where the

contractor decided to drive. We registered that the original toolbox had big problems locating the

wet areas because of the lack of information. The information about wet areas provided in this study

seemed to correspond with our observations. The biggest surprise was that LiDAR had no significant

impact on the result.

We have described several suggestions and thoughts on further development. The most evident was

the inclusion of moisture information, side slope issues, and the use of LiDAR. Including an algorithm

for designing a network of transportation routes would also be advantageous in terms of a more

practical approach.
 
Utgiver
Norwegian University of Life Sciences, Ås

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit