Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRaanaas, Ruth Kjærsti
dc.contributor.authorLieblein, Vaiva Sunniva Deraas
dc.coverage.spatialNorway, Finnmarknb_NO
dc.date.accessioned2016-08-26T09:26:18Z
dc.date.available2016-08-26T09:26:18Z
dc.date.issued2016-08-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2401986
dc.description.abstractGjennomføring av videregående skole er viktig for levekår og god helse senere i livet, men mange fullfører ikke videregående skole. Årlig statistikk viser at omtrent 30 prosent av elevene ikke fullfører videregående skole. Andelen varierer fra fylke til fylke, og i Finnmark er det ca. 50 prosent som ikke fullfører. Frafallet utgjør en stor folkehelseutfordring, og det er viktig å framskaffe ny kunnskap om hva som skal til for å redusere frafallet. Det meste av forskningen på gjennomføring av videregående skole har vært rettet mot faktorer som fører til frafall. Et fokus på de faktorer som fører til nærvær framfor de som fører til frafall, kan bidra til en positiv holdning og gi kunnskap om hva som bidrar til at elevene gjennomfører skolegangen. Målet med denne studien har vært å utforske faktorer som fører til nærvær i skolegangen ved en videregående skole i Finnmark. En fenomenologisk tilnærming ble brukt for å få innsikt i nærværsfaktorer ut ifra elevenes eget perspektiv. En kvalitativ studie med photovoice og semistrukturerte intervju ble gjennomført. Elever fra Lakselv videregående skole deltok, og data ble samlet inn gjennom bruk av photovoice og semistrukturerte intervjuer. Photovoice er en deltakerorientert aksjonsforskningsmetode med bakgrunn i kritisk pedagogikk, feministisk teori og community photography. Denne strategien integrerer bilder og kritisk diskusjon for å undersøke problemstillinger ut ifra perspektivet til de ’lokale eksperter’ – i denne studien elever i videregående skole. Syv elever deltok med photovoice og fire elever ble intervjuet. For å analysere materialet ble kvalitativ innholdsanalyse brukt. Elevene identifiserte et mangfold av faktorer som var viktige for deres nærvær på skolen. Hovedkategoriene som representerte disse faktorene var: Sosialt støttende miljø, godt læringsmiljø, avkobling og restitusjon, å ha venner samt egne mål og ambisjoner. Disse kategoriene var ikke separate, men hadde en gjensidig tilknytning til hverandre. De utgjorde et nettverk av nærværsfaktorer, og skolens rolle ble funnet å være en tilrettelegger for nærvær, basert på et aktivt forhold til hele nærværsnettverket. Lakselv videregående skole står fram som en skole som har jobbet godt med nærværsfaktorer. I den videre forskningen vil det være viktig å undersøke hvilken rolle restitusjon kan spille for nærvær. I tillegg vil det være viktig å utvikle kunnskap og eksempler med hensyn til hvordan skolen samlet sett kan arbeide med nærværsfaktorer på en god måte.nb_NO
dc.description.abstractCompletion of secondary school is important for living conditions and health later in life, but many students do not complete secondary school. Annual statistics shows that approximately 30 percent of the students do not graduate from secondary school. The share varies from region to region, and in Finnmark the share is 50 percent. This dropout represents a profound public health challenge, and makes it important to develop knowledge about measures for decreasing the rate of dropout. Most research on completion of secondary school has focused on causes for dropout. A shift in focus towards factors that supports presence might contribute to a positive attitude and knowledge regarding what supports the students towards completion of secondary school. The aim of this study was to explore the factors that support presence in the school context of a secondary school in Finnmark. A phenomenological approach was used to enable insight into presence factors as perceived by the students. Students from Lakselv secondary school participated, and the data was collected by using the photovoice method and through semi-structured interviews. Photovoice is a participatory action research strategy with a background in critical pedagogy, feminist theory and community photography. The strategy integrates photography and critical discussion to examine issues from the perspective of the ‘resident experts’— in this study students in secondary school. Seven students participated with photovoice and four of them in the interviews. Qualitative content analysis was used to analyse the data. The students identified a diversity of factors that were important for their presence in the school. The main categories representing the factors were: A socially supporting environment, a good learning environment, relaxation and recuperation, having friends, and goals and ambitions. These categories were not separate, they were mutually connected to each other. They represented a network of factors of presence, and the role of the school was one of facilitation for presence, based on an active approach towards the whole network. Lakselv secondary school stands out as a school that has worked successfully with factors of school presence. Further research should explore what role recuperation can play for school presence. In addition it will be important for both research and the school sector to develop knowledge and concrete examples regarding successful ways of facilitating school presence.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectnærværsfaktornb_NO
dc.subjectvideregående skolenb_NO
dc.subjectsalutogenesenb_NO
dc.subjecttilhørighetnb_NO
dc.subjectFinnmarknb_NO
dc.title"Hvordan overleve skoleåret" : en photovoicestudie av nærværsfaktorer ved en videregående skole i Finnmarknb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Occupational health: 809nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281nb_NO
dc.source.pagenumber86nb_NO
dc.description.localcodeM-FOLnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel