Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerg, Kristin Marie
dc.contributor.authorPeters, Denise Ines
dc.coverage.spatialNorway, Mossnb_NO
dc.date.accessioned2016-08-26T08:33:43Z
dc.date.available2016-08-26T08:33:43Z
dc.date.issued2016-08-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2401909
dc.description.abstractI Norge har tilretteleggingen for syklister i mange år blitt nedprioritert. Norge har ikke hatt noen god eller systematisk form for sykkelplanlegging, og syklistene har blitt vant til å bruke fortauet som sykkelfelt. Tilrettelegging for syklister skjer på bilistenes premisser og dette har ført til en lav andel syklende i Norge. Norge ligger veldig langt etter i sykkel-planleggingen i forhold til typiske sykkelland som Nederland. Nederland har gått fra å være et bilbasert samfunn til å bli en av verdens beste land å sykle i. Dette har i hovedsak skjedd ved en nedprioritering av biltrafikken. På grunn av de miljø- og samfunnsmessige problemene som oppstår i samfunnet i dag, er Norge nødt til å jobbe mot mer miljøvennlige transportmidler. Sykling er miljøvennlig, bra for helsen og lønnsomt for samfunnsøkonomien. Sykling er derfor en god hverdagsaktivitet som det bør tilrettelegges for. I tillegg til dårlig sykkelinfrastruktur, kan forhold knyttet til klima, topografi og bosettingsmønster delvis forklare den lave sykkelandelen i Norge. I tillegg finnes det mange andre grunner for hvorfor nordmenn sykler lite. Blant annet påvirker et bilavhengig samfunn og en dårlig sykkelkultur i Norge folks valg av transportmiddel. En sykkelvennlig infrastruktur som driftes godt er avgjørende for en høy sykkelandel. Sykkelinfrastrukturen skal bestå av et sammen-hengende nett av sykkelveier som ivaretar syklistenes behov. Sykkelanlegget skal være trafikk-sikkert, attraktivt og det skal sikre den mest direkte ruten. Å planlegge godt for syklister er ikke en enkel oppgave. Særlig i byer hvor én skal forholde seg til eksisterende bebyggelse og trange gater, kan det være utfordrende å få plass til syklister i et allerede godt etablert trafikkbilde. Dette må gjøres ved en nedprioritering av biltrafikken og Nederland kan brukes som inspirasjon. Et casestudie av Moss viser hvordan sykkelløsninger fra Nederland kan brukes til å skape bedre sykkelbyer i Norge. Moss er Norges nest dårligste sykkelby og er nesten ikke tilrettelagt for syklister i dag. Mulighetsstudien viser hvordan man gjennom en overordnet sykkelplan kan skape et sammenhengende sykkelveinett som dekker hele byen. Deler av sykkelplanen utarbeides i detalj ved en aktiv bruk av konkrete sykkelløsninger fra Nederland. Detaljområdene viser at syklister kan prioriteres bedre enn i dag, selv i byer som i utgangspunktet er svært dårlige for syklister.nb_NO
dc.description.abstractFor many years, cycling facilities and - infrastructure in Norway has been given less priority. Norway has never had any good or systematic form of bicycle planning, and cyclists are accustomed to use the sidewalk as a bicycle lane. Bicycle facilities are based on motorist terms which have led to a low percentage of cyclists in Norway. Bicycle planning in Norway is running far behind compared to typical bicycle countries like the Netherlands. The Netherlands have evolved from being a car-based society to one of the world’s best bicycle countries. This mainly occurred by given the cars less priority. Due to environmental and social problems arising in societies today, Norway has to work on a more environmental friendly way of transport. Cycling is environmental friendly, good for people’s health and profitable for the society. Partly because of this, cycling is a good everyday’s activity which should be arranged for. In addition to a bad cycling infrastructure, other factors related to climate, topography and settlement patterns, could partly explain the low percentage of cyclists in Norway. In addition, there are many other reasons for Norwegians using bikes this little. Norway’s car-dependent society and bad bicycle culture will also influence people’s choice of transport. A bicycle friendly and well-maintained infrastructure is essential for a high percentage of cyclists. A bicycle infrastructure should contain a well-connected network of bicycle lanes, maintaining the needs of cyclists. Bicycle facilities should be safe, attractive and ensure the most direct route. Good planning for cyclist is not an easy task. Especially in cities, with an already well-established traffic situation and where you have to take into account the existing buildings and narrow streets, it can be challenging to implement cycling facilities. This should be established by giving car traffic less priority. The Netherlands can be used as a source of inspiration. Moss as a case study shows how cycling facility solutions from the Netherlands can be used to create better bicycle cities in Norway. Moss is the second worst bicycle city in Norway and hardly facilitated for cyclists today. This feasibility study shows, by means of a comprehensive bicycle plan, how to create a well-connected cycle network which covers the entire city. Parts of the bicycle plan are drawn up in detail inspired by specific bicycle facilities solutions from the Netherlands. These details shows that cyclists can be prioritized better than today, even in cities which have from origin extremely poor cycling facilities.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectsykkelnb_NO
dc.subjectsykkelplanleggingnb_NO
dc.subjectsykkelhåndboknb_NO
dc.subjectsykkelanleggnb_NO
dc.subjectsykkelløsningernb_NO
dc.subjectsykkelvennlig infrastrukturnb_NO
dc.subjectsykkelkulturnb_NO
dc.subjectsykkelandelnb_NO
dc.subjectsyklistnb_NO
dc.subjecttransportmiddelnb_NO
dc.subjectsykkelbynb_NO
dc.subjectNederlandnb_NO
dc.subjectNorgenb_NO
dc.subjectMossnb_NO
dc.titlePå sykkel i Moss : med inspirasjon fra Nederlandnb_NO
dc.title.alternativeMoss by Bike - with the Netherlands as a Source of Inspirationnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber220nb_NO
dc.description.localcodeM-LAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel