dc.contributor.advisor | Stefansdottir, Harpa | |
dc.contributor.author | Weigård, Ida Marie | |
dc.coverage.spatial | Norway, Lørenskog | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2016-08-26T08:28:53Z | |
dc.date.available | 2016-08-26T08:28:53Z | |
dc.date.issued | 2016-08-26 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2401905 | |
dc.description.abstract | Formålet med oppgaven er å undersøke i hvilken grad de gående blir ivaretatt i videre utvikling av sentrumsområder. Lørenskog sentralområde er utgangspunktet for oppgaven. Bakgrunnen for oppgaven er at det i dag finnes mange byer og tettsteder hvor det er godt tilrettelagt for bilen, men ikke for mennesket. Bilen er plasskrevende, og med en stadig voksende befolkning i verden vil det til slutt ikke være plass til alle menneskene om
alle skal bruke bilen. Det er også et større fokus på en bærekraftig utvikling der Norge har utarbeidet en Nasjonal transportplan og en gåstrategi som har fokus på at mer av persontrafikken skal tas med kollektivtrafikk, sykkel eller gange. Planleggingen burde derfor legge til rette for dette.
I oppgaven er det brukt et litteraturstudie for å undersøke hva som skal til for å tilrettelegge for de gående. Det er hovedsakelig amerikansk litteratur om ”walkability” som er brukt, sammen med annen supplerende teori fra Norden. I litteraturen ble det funnet noen punkter på hva som gir gangbare gater. En nyttig, sikker, komfortabel og interessant gate
vil være en gangbar gate. Disse punktene ble brukt til analyse av Lørenskog sentralområde sammen med en kartanalyse.
Analysen avdekket at Lørenskog kommune står overfor fire hovedutfordringer som henger sammen med gangbarheten i området. Disse utfordringene er:
1. Barrierene Rv159 og Solheimsveien mellom Kjenn i nord og Lørenskog sentrum.
2. Å kunne synliggjøre hva og hvor sentrum av Lørenskog er i større grad enn det det er i dag.
3. Minske biltrafikken.
4. Øke attraktiviteten for de gående.
Analysen av caseområdet avdekket at det var flere punkter som manglet både i dagens situasjon, og i planene, for at Lørenskog sentralområde skulle bli et område som er godt tilrettelagt for de gående. Det er likevel flere faktorer som er tatt med som bidrar til en god tilrettelegging. Det kommer også godt fram i planene og planprosessen at det er et sterkt ønske fra Lørenskog kommune sin side å kunne tilrettelegge bedre for de gående. | nb_NO |
dc.description.abstract | This thesis wishes to examine to which extent the pedestrians are incorporated in further development of central areas. The base of the thesis is the central area of Lørenskog. Today there are a lot of cities that are well adapted for car use, but not for the human being. The car is highly space-requiring, and with a constantly increasing world population there
are not enough room for all of the human beings if all of them are to use their cars. It is also a bigger focus on sustainable development where Norway has developed a National Transport Plan and a National Walking Strategy where the focus is that more of the passenger traffic should be with public transportation, bicycle or walking. This focus should be an important part of planning.
A literature review was used to examine what it takes to adapt the areas in favor of pedestrians. The literature that is used is mainly American literature about “walkability”, but this is supplemented with other literature from Nordic countries. In the literature there were discovered several points of walkable streets. A useful, safe, comfortable and interesting street is a walkable street. These points together with a geographic analysis were used in an analysis of the central area of Lørenskog.
The analysis discovered that Lørenskog is facing several challenges that are connected to walkability in the area. These challenges are:
1. The barriers Rv159 and Solheimsveien between Kjenn in the north and Lørenskog city center.
2. To make Lørenskog city center more defined and visible than it is today. 3. Reduce car traffic.
4. Increase the walkability.
The analysis of the case discovered that there are several points missing in both
today’s situation, and in the future plans, before Lørenskog can become an area with
high walkability. There are some factors that are considered that will contribute to a development with focus on pedestrians. It appears from the plans and the planning process that Lørenskog municipality has a strong desire towards further development of the area with a bigger focus on pedestrians. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Norwegian University of Life Sciences, Ås | |
dc.rights | Navngivelse 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/ | * |
dc.subject | walkability | nb_NO |
dc.subject | pedestrians | nb_NO |
dc.subject | spatial planning | nb_NO |
dc.title | Tilrettelegging for gående i sentrumsområder : et casestudie av gangbarheten i Lørenskog sentralområde | nb_NO |
dc.title.alternative | Incorporation of Pedestrians in Central Areas: A Case Study of the Walkability in Lørenskog City Center | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 76 | nb_NO |
dc.description.localcode | M-BYREG | nb_NO |