Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSommervoll, Dag Einar
dc.contributor.authorGramm, Joachim
dc.coverage.spatialNorway, Oslonb_NO
dc.date.accessioned2016-08-26T08:02:40Z
dc.date.available2016-08-26T08:02:40Z
dc.date.issued2016-08-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2401897
dc.description.abstractAccording to monocentric city model, there is only one central point that exists in the whole city, and this central point applies to all the potential use of the land. The model implies that housing prices are changing and falling linearly when increasing the distance to Central Business District (CBD). According to the theory, all households are commuting to this central point in order to produce the income they need to meet their housing costs. Besides the housing costs they must also pay transportation costs for the commute going to work. These transportation costs have an impact on the pricing of the houses. This thesis is going to research whether monocentric city model, as well as some support theories are applicable to Oslo and nearby municipalities along Østfoldbanen. The analysis is mainly based on the use of regression models. The regression models show that the theory does have a certain effect on the price decline along Østfoldbanen. These effects may indicate that prices drop the further one moves out of Oslo. By looking at the municipalities up to one hour and ten minutes out of Oslo along Østfoldbanen, housing prices are falling considerably beyond the limit of 45 minutes’ travel time from Oslo. The effect of the commuting limit of 45 minutes appears to decrease the housing prices. This seems to be in accordance with recent Swedish research and also, to some extent, to monocentric theory.nb_NO
dc.description.abstractBeslutningen om hvor en ønsker å bosette seg grunner som oftest i et knippe kriterier som må oppfylles for å ta en beslutning. Generelt vil hovedkriteriene omhandle pris og avstand til arbeid. Oslo er et svært aktuelt bosted for veldig mange boligkjøpere, da det er mange arbeidsplasser der, et utvalg av arbeidsmuligheter og som oftest høyere lønninger sammenlignet med andre norske byer og tettsteder. Samtidig er Oslo kommunen på østlandsområdet med høyest boligpris. Det blir stadig dyrere å kjøpe bolig i Oslo, spesielt de siste årene da det ikke har vært et tilstrekkelig utbud av boliger på markedet til å møte etterspørselen. For mange boligkjøpere er det derfor et alternativ å kjøpe bolig i de nærliggende kommunene. Med dette som bakgrunn vil det være interessant å se på om dette er sammenfallende med monosentrisk byteori, som sier at prisene vil falle lineært med økt avstand til sentrum. Oppsummert viser funnene i oppgaven at den monosentriske byteori har en viss effekt på prisnedgangen langs Østfoldbanen. Disse effektene går i den retningen at de synker jo lenger fra Oslo en beveger seg. Samtlige modeller i oppgaven viser at prisene synker, men det er ikke en lineær kurve, ettersom enkelte kommuner har et dypere fall i pris og noen topper som skiller seg ut. Dette setter den monosentriske teorien på prøve. Oppgaven finner også en effekten av teorien om en pendlegrensen på 45 minutter som kan antas å ha en vell så stor innvirkning på boligprisene, og kan se ut til å ha en like stor effekt som den monosentriske byteorien. Teorien isolert sett klarer ikke å forklare hvorfor prisene på boliger i de forskjellige kommunene er som de er, men at det er en sammenheng mellom pris og økende avstand kommer tydelig frem av modellene i denne oppgaven . Når det gjelder analyse av omsatte eiendomspriser, er resultatene et produkt av spesifikke faktorer som ikke fanger opp attributter som har stor effekt på prisen. Attributtene kan ikke tas høyde for fordi de ikke er spesifisert i datasettet som variabler.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectBoligmarkednb_NO
dc.subjectDatakildernb_NO
dc.subjectEiendomsmarkedsanalysenb_NO
dc.subjectEiendomsutviklingnb_NO
dc.titleEn analyse av boligpriser langs Østfoldbanennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Urbanism: 237nb_NO
dc.source.pagenumber50nb_NO
dc.description.localcodeM-EIEnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel