Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBettum, Ola
dc.contributor.authorWisth, Anette
dc.coverage.spatialNorway, Bodønb_NO
dc.date.accessioned2016-08-25T13:31:22Z
dc.date.available2016-08-25T13:31:22Z
dc.date.issued2016-08-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2401833
dc.description.abstractBodø er en by i sterk vekst. Dette har vært økonomisk gunstig for kommunen, men også en utfordring fordi det er knapphet på tilgjengelige arealer for å utvikle nye bolig- og næringsområder. Som resultat har byen spredt seg ut langs kysten, mot nord og øst. Bodø har dermed blitt en “båndby”, med stort behov for transport. For å forhindre videre spredning har kommunen satt et mål om å fortette innenfor eksisterende bebyggelse. Til manges store glede dukket det opp en helt ny løsning på problemet med plassmangelen. Flystripa på Bodøhalvøya er utdatert og forsvaret skal trekke seg ut av området, slik at hele flyplassen kan flyttes to km mot sør. Dermed vil det frigis store arealer for byutvikling, noe som har skapt debatter og ny optimisme rundt Bodøs fremtid. I denne debatten virker det som om Rønvikleira er blitt glemt. Rønvikleira med sin sentrale beliggenhet og sjøtilgang, og som i dag benyttes til havn, logistikk, industri, næring og lagervirksomhet. Når det frigjøres arealer i tilknytning til flyplassen vil det bli mulig å flytte virksomheten fra Rønvikleira over i den nye flyplass-bydelen. Støybelastede arealer i nærheten av den nye flystripa vil egne seg bedre til industri og næring, enn til bolig. Med dette utgangspunktet presenteres en alternativ løsning om hva Rønvikleira burde brukes til i fremtiden. Undertegnede ser for seg en bydel som gir Bodø noe som ikke finnes fra før. En ny bydel som preges av det blå og det grønne, som samtidig tilbyr en urban skala, og bidrar til at Bodø blir en mer kompakt by. Rønvikleiras sjøfront vil kunne være den store attraksjonen i Bodø, med en mykere og mer aktivisert overgang mellom land og sjø enn vi ser i dag. En transformasjon av Rønvikleira vil også kunne bidra til å knytte Bodø nærmere havet når man gjenåpner siktlinjer, tilrettelegger for ferdsel ned mot havet, samt tilbyr en allsidig opplevelse og bruk av sjøkanten. På denne måten kan man få plass til mye av Bodøs forventede vekst i et attraktivt og bynært område ved sjøen og skape en mer sammenhengende by.nb_NO
dc.description.abstractBodø is experiensing economical growth, but struggeling with city sprawl. This is because of lack of open space in the city to develop. A solution to this has been the possible moving of the airport. Then large areas could be available for new urban development. If this is possible, it should be considered to move existing industrial areas out of the inner city and to the old airport area. Then the possibillity to develop a new waterfront district on Rønvikleira becomes a solution and could result in a more coherend city. This waterfront district could be a much more desireable place to transform into housing and commersial areas, because the area is directly linked to the city core and the waterfront.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectbyutviklingnb_NO
dc.subjectsjøfrontnb_NO
dc.subjectBodønb_NO
dc.subjectRønvikleiranb_NO
dc.subjecthavnepromenadenb_NO
dc.subjecttilgjengelighetnb_NO
dc.titleTilbake til sjøfrontennb_NO
dc.title.alternativeTaking Back the Waterfrontnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Landscape planning: 236nb_NO
dc.source.pagenumber138nb_NO
dc.description.localcodeM-LAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge