Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRaanaas, Ruth Kjærsti
dc.contributor.authorBodin, Gry Ekeberg
dc.date.accessioned2016-08-25T13:20:44Z
dc.date.available2016-08-25T13:20:44Z
dc.date.issued2016-08-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2401825
dc.description.abstractFysisk aktivitet er anerkjent som et viktig tema innen folkehelsepolitikken de siste 15 årene. En stor del av norske ungdommer oppfyller ikke anbefalingene om en time daglig fysisk aktivitet, noe Helsedirektoratet anbefaler ut ifra eksisterende forskning. Både politikere og frivillige organisasjoner er enige om at det bør innføres en times fysisk aktivitet for alle elever hver skoledag. I skolen treffer man alle de unge, uavhengig av sosioøkonomisk tilhørighet, og derfor er skolen en viktig arena for å redusere sosiale helseforskjeller. Det er i ungdomsårene man legger grunnlaget for gode aktivitetsvaner senere i livet. En økning av den fysiske aktiviteten i skolehverdagen er et tiltak som vil ha en stor positiv effekt på folkehelsen. Formålet med denne studien var å få et bedre innblikk i hvordan ungdom forstår og erfarer begrepene fysisk aktivitet og bevegelsesaktivitet, og hvordan de opplever at dette er en del av skolehverdagen. Hensikten var å utvikle mer kunnskap om i hvilken grad ungdomsskoleelever er i bevegelse i løpet av skoledagen, og hva slags motivasjon de har for bevegelsesaktivitet i løpet av tiden som tilbringes på skolen. Det ble gjennomført to semistrukturerte fokusgruppeintervjuer med elever rekruttert fra to ungdomsskoler, en i Oppland og en i Sogn & Fjordane. Informantene bestod av til sammen 14 ungdommer i alderen 14-15 år. Av disse var det henholdsvis seks jenter og åtte gutter. Informantene forstår fysisk aktivitet som aktivitet som er bra for helsen, som man blir sliten av, som er organisert og som er sosial, mens bevegelsesaktivitet forbindes med aktivitet som er morsom og morsom å formidle. Informantene har erfaring med at det ikke lenger er tøft å være i fysisk aktivitet utendørs, og de opplever at det er begrensede muligheter for fysisk aktivitet både i innemiljøet og i utemiljøet i løpet av skolehverdagen.nb_NO
dc.description.abstractPhysical activity has been an important topic within public health politics for the last 15 years. A large quantity of Norwegian adolescents does not meet the requirements of one hour of physical activity per day, which is recommended by The Norwegian Directorate of Health based on results from existing research. Politicians and volunteer organizations alike agree that every school day should include one hour of physical activity for all students. Because the school system makes it possible to reach out to all children and adolescents independent of their socioeconomic background, the school is an important arena for reducing social inequalities in health. It is in the adolescent years that one builds the foundation for wholesome activity habits, and an increase in the amount of physical activity in the schools will have a substantial positive effect on the general public health. The purpose of this study was to become more aware about how adolescents understand and experience the terms physical activity and movement activity, and how they perceive this to be a part of their daily schooling. The purpose was to develop more knowledge about to which degree middle school students are in movement during the school day, and what level of motivation they have for movement activities during the time that is spent at school. Two semi-structured focus group interviews were completed with students recruited from two middle schools, one in Oppland and one in Sogn & Fjordane. A total of 14 informants aged 14 and 15 were included in the focus groups. The group as a whole consisted of six girls and eight boys. The informants understand physical activity as activity which is good for your health, which makes you tired, which is organized and which is social; whereas movement activity is associated with activity that is fun to do and fun to convey to others. The informants’ are familiar with that being physically active outdoors is no longer considered cool, and have experienced that the opportunities for physical activity during school hours are limited both inside the school and outside in the schoolyard.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.titleEn aktiv skolehverdag : en kvalitativ studie av ungdommers forståelser, erfaringer og opplevelsernb_NO
dc.title.alternativeAn Active School Day - A Qualitative Study of Adolescents' Understandings, Familiarities and Experiencesnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber50nb_NO
dc.description.localcodeM-FOLnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel