Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJørgensen, Karsten
dc.contributor.authorGalteland, Hedda Noda
dc.coverage.spatialNorway, Kristiansandnb_NO
dc.date.accessioned2016-08-25T11:51:24Z
dc.date.available2016-08-25T11:51:24Z
dc.date.issued2016-08-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2401693
dc.description.abstractMasteroppgaven presenterer forslag til nytt skoleanlegg på Kringsjå i Kristiansand kommune. Gjeldende regelverk, forskning, faglitteratur, medvirkningsprosesser og kommunens rammer har vært grunnlag for prosjekteringen. Det gis et innblikk i hva forskning og faglitteratur trekker opp som anbefalinger omkring barns lek, fysisk aktivitet og sosial samvær. Fagfolkene er i det alt vesentlige enige om at frilek og lek i skog, den uorganiserte leken, er den viktigste å sikre. Størrelsen på utearealet er en avgjørende faktor. Selv en betydelig oppgradering kan ikke bøte på arealknapphet. Mulighetene for utjevning av sosiale helseforskjeller gjennom tilrettelegging for fysisk aktivitet i skolegården, henger også sammen med tomtas størrelse. Anbefalte arealnormer er nå innarbeidet i veilederen til Folkehelselovens forskrift. Regelverket slår fast at barns beste skal legges til grunn. Dette er et overordnet prinsipp og skal komme til uttrykk i sammenhenger hvor barns interesser er involvert. Flere lover, forskrifter, retningslinjer og veiledere behandler temaet. Det blir uoversiktlig på den måten. De som har ansvar for planlegging, drift og tilsyn med skoleanlegg vil ha problemer med å sette seg inn i det. Byer og sikkert en del større kommuner, har egne regler for å sikre kvalitet på sine skoleanlegg. Kristiansand har for eksempel prosjekteringsanvisning for planlegging og normaler for grøntanlegg. For studieobjektet, Kringsjå skole, har Kristiansand eiendom fastlagt tilleggskriterier, som må ivaretas i planleggingen. Skole og idrettshall skal bygges inntil hverandre og ha felleslokaler. Parkeringsanlegg for idrettshallen må etableres. Eksisterende skole skal beholdes til den nye er bygd. Det er også stilt krav om gang-/sykkelvei. Tomta på Kringsjå er romslig og av høy kvalitet. Den er innenfor normen etter folkehelselovens forskrift. For å kunne utnytte tomtas kvaliteter best mulig, ble det gjennomført en grundig registrering. Dette arbeidet var også nødvendig for å ha det beste utgangspunkt for å lage en skisse til reguleringsplan. Kartleggingen har gitt grunnlag for å tenke frem og tilbake mellom skolegårdskvaliteter og plassering av bygg. Gevinsten ved å la landskapsarkitekten delta helt fra reguleringsskissen til ferdig utomhusplan er viktig for å få det beste ut av tomta. Det er viktig at elevene blir tatt med på råd. På Kringsjå har elevene vært aktivt med i planleggingen av skolegården. De hadde også viktige argumenter for plasseringen av bygningene. Barna vet hva de liker og hvor de helst vil være. Det de foretrekker varierer med alderstrinn og dels etter kjønn. Utomhusplanen har tatt med mye som elevene fremmet forslag om. Oppgaven har resultert i en utomhusplan elevene er svært begeistret for. Dersom vi skal ta elevene med på råd må vi også ta deres innspill på alvor. Det skal derfor tungtveiende argumenter til for å anbefale løsninger hvor elevene kommer dårligere ut. Dette gjelder ikke bare hvilke arealer som skal avsettes til skolegård, men også hva arealene skal fylles med. Drøfting og forslag presenteres som avslutning. Det understrekes hvor viktig det er å verne om den gode skolegården, om frileken og de rammer som fremmer den.nb_NO
dc.description.abstractThe master thesis presents a proposal for a new school facility at Kringsjå in Kristiansand municipality. Current regulations, research, literature, participation processes and municipal demands have been the basis for the design. The assignment is giving a glimpse of what research and literature draws up as recommendations about children’s play, physical activity and social interaction. Professionals are essentially agreed that spontaneous play and play in the forest, the unorganized play, is the most important to ensure. The size of the outdoor area is a critical factor. Not even a significant upgrade can remedy space shortage. The possibilities for reducing social inequalities in health through facilitating physical activity in the schoolyard, is also related to plot size. Recommended areal norms are now incorporated in the guidelines for the Public Health Act regulations. The regulations regarding children’s needs must be applied. This is an overarching principle and should be followed in contexts where children’s interests are involved. With the amount of laws, regulations, policies and guidelines about the topic, it is difficult to get an overview. Those who are responsible for planning, operation and supervision of school facilities will have difficulties handling the amount of laws and regulations. Cities and certainly some larger municipalities have their own rules to ensure the quality of their school facilities. Kristiansand has one design guide for planning and one standard for green space. For the study object, Kringsjå School, Kristiansand eiendom laid down additional criteria, which must be addressed in planning the schoolyard. School and sports center will be built next to each other and have common premises. Parking for the sports hall must be established. Existing school should be retained until the new one is built. There is also a requirement for pedestrian / cycle path. The area at Kringsjå is spacious and of high quality. It is within the norm for Public Health Act regulations. To exploit plots qualities best, it is carried out a mapping of the area. This work was also needed to have the best starting point to create a scetch for zoning. The survey has provided the basis for thinking back and forth between schoolyard qualities and location of buildings. The advantage by letting landscape architect participate right from the start with regulating the sketch to the finished schoolyard is essential to get the most out of the area. It is important that students are consulted. Kringsjå students have been actively involved in the planning of the schoolyard. They also had major arguments for the location of the buildings. The kids know what they like and where they would prefer to spend their time. What they prefer varies with age and partly by sex. The schoolyard plan has included the majority of what the students proposed. The mission has resulted in an outdoor plan students are very excited with. When asking the students for their advice, we should take their input seriously. It should be weighty arguments to recommend solutions where students proposition are not used. The feedback applies to what areas should be allocated and also what the areas should be filled with. Discussion and suggestions are presented in the ending. It is emphasized how important it is to cherish the good schoolyard, spontaneous play and framework that promotes itnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectskolenb_NO
dc.subjectidrettshallnb_NO
dc.subjectskolegårdnb_NO
dc.subjectmedvirkningnb_NO
dc.subjectlekenb_NO
dc.title«Medvirkning på alvor» : planlegging av et skoleanlegg, Kringsjå i Kristiansandnb_NO
dc.title.alternative«Participation seriously». Developing a schoolyard, Kringsjå, Kristiansandnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Landscape planning: 236nb_NO
dc.source.pagenumber88nb_NO
dc.description.localcodeM-LAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel