Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStokke, Knut Bjørn
dc.contributor.authorHafid, Shilan
dc.date.accessioned2016-08-25T11:48:10Z
dc.date.available2016-08-25T11:48:10Z
dc.date.issued2016-08-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2401684
dc.description.abstractUniversell utforming er en viktig strategi for å fremme inkludering. Den har til hensikt å gjøre samfunnets arenaer tilgjengelige for alle mennesker uavhengig av funksjonsnivå. Det er et politisk mål at offentlige rom, inkludert natur- og friluftsområder, skal være tilgjengelig, inkluderende og gir rom for mangfold. Kommunene er sentrale aktører i arbeidet med universell utforming, og har ansvaret for å legge rammene for fysisk utforming av bygg og uteområder. Planlegging er et viktig redskap for å nå de politiske målene. Denne oppgaven er en planfaglig oppgave som fokuserer på hvordan kommunes styringsverktøy brukes i planlegging av universelt utformede friområder. Studien retter søkelyset mot de juridiske bestemmelsene i kommunale styringsdokumenter og hvorvidt kommunene ivaretar mål og krav om universell utforming og tilgjengelighet av uteområder for allmenheten. Mer presist, ønsket jeg å se gjennom oppgaven hva mellomstore kommuner i Østlandet gjorde for tilrettelegging av turveier, og hvilke krav som blir stilt i kommunale dokumenter vedrørende kvaliteter som kan knyttes til universell utforming og tilgjengelighet av turveier. Resultatet fra denne studien viser at det er stor variasjon på hvordan kommunene ivaretar bevegelseshemmedes interesse for friluftlivsdeltakelse. Tilgjengelighetshensynet er ivaretatt i variert grad i plandokumenter i casekommunene. Hensynet er best ivaretatt i overordnede planer, men dette gir ingen garanti for å oppnå resultater i praksis. Dokumentstudiet viser at kun 16% av casekommunene i denne studien har klart å videreføre mål og visjoner om tilrettelegging av turveier for alle i overordnede planer (kommuneplaner og delplaner) til reguleringsplaner på en tilfredsstillende måte, og konkretiserer kravene gjennom juridisk bindende bestemmelser til planen. Resultatet fra befaringene viser at det er kun to av casekommunene i oppgaven har klart å tilrettelegge turveier for rullestolbrukere. Informantene formidler utfordringer knyttet blant annet til kompetanse, ressursbruk, prioriteringer og ikke minst økonomi som setter store begrensninger i arbeidet med universell utforming og tilgjengeliggjøring av turveier. Studien viser at aktiv medvirkning fra rådet for funksjonshemmede vil gi økt tilgjengelighet av turveier. Medvirkning i gjennomføring av planene er like viktig som å komme inn tidlig i planprosessen. Økt kompetanse og bevissthet om teamet i kommuneadministrasjonen samt økt aktiv medvirkning er viktig for realisering av mål og bestemmelser om universell utforming og tilgjengelighet av turveier.nb_NO
dc.description.abstractThe principle of universal design is a strategy that aims to make community-based venues available to all people regardless of functioning. There is a political goal that public space should be accessible, inclusive and allows for diversity. The municipality is responsible for providing a proper framework for the physical design of buildings and outdoor areas. This goal is an academic exercise that focuses on how a municipality's management in the planning of public spaces can give freedom to use for everyone. The study focuses on the legal provisions in municipal policy documents and whether municipalities are pursuing goals and requirements of universal design and accessibility of outdoor areas for the public. I wanted to explore through this case what effort medium-sized municipalities in eastern-Norway really made for facilitation of walking trails, and what kind of requirements are imposed in municipal documents regarding the qualities that can be linked to universal design and accessibility of walking trails. Results from this study shows that there is great variation in how municipalities safeguard disabled individuals outdoor life activities. Availability considerations are addressed in various degrees in planning documents of case-municipalities. Consideration is best addressed in the overall plans, but this gives no guarantee to achieve results in reality. The document study shows that only 16% of case municipalities in this study have managed to continue their mission and vision on arrangement of footpaths for all the master plans (municipal plans and partial plans) for zoning in a satisfactory manner, and specifies requirements through legally binding provisions of the plan. The results of the site-visits shows that only two of the case-municipalities have managed to arrange hiking trails for wheelchair users. The informants explained various challenges including expertise, use of resources, priorities and economy that limit the work on universal design and accessibility of footpaths. The study shows that the active participation of the council for the disabled will increase the availability of footpaths. Participation in implementing the plans is equally important as starting the planning process early.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectTurveiernb_NO
dc.subjectTilgjengelighetnb_NO
dc.subjectUniversell utformingnb_NO
dc.subjectBevegelseshemmedenb_NO
dc.subjectRullestolbrukerenb_NO
dc.subjectFriluftslivnb_NO
dc.titleUniversell utforming og friluftsliv : kommunal strategi og praksis for tilrettelegging av turveier for bevegelseshemmedenb_NO
dc.title.alternativeUniversal Design and Outdoor Activities; Municipal Strategy and Practice for Facilitating Walking Trails for the Disablednb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230nb_NO
dc.source.pagenumber145nb_NO
dc.description.localcodeM-BYREGnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel