Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLillebye, Einar
dc.contributor.authorYttervik, Christanse Reitan
dc.date.accessioned2016-08-24T11:04:12Z
dc.date.available2016-08-24T11:04:12Z
dc.date.issued2016-08-24
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2401367
dc.description.abstractDagens by- og transportplanlegging har tydelige mål om å oppnå mer bærekraftig transport og at veksten i persontrafikk skal tas av kollektivt, sykling og gåing. Veien fra fin retorikk og ambisiøse mål til konkret handling kan derimot være lang. Hvordan ulike grupper prioriteres i gatetverrsnittet kan spille en viktig rolle i å oppnå disse målene. Denne masteroppgaven omhandler hvordan man kan oppnå et høyere tempo i arbeidet med å bygge om gater slik at de oppmuntrer til mer bærekraftig transport. Problemstilling: Hvordan kan en bedre strategisk tilnærming til gatetransformasjon i Oslo bidra til et taktskifte? Underproblemstillinger: Hva er vellykket og hva er ikke vellykket ved Oslos gatetransformasjon? Hva gjør Londons gatetransformasjon vellykket? Hva kan Oslo lære av London? For å besvare problemstillingene har det blitt gjennomført casestudier av system for gatetransformasjon i Oslo og London. Det har i den forbindelse også blitt gjennomført intervjuer med aktuelle fagpersoner. Resultatene fra oppgavens to casestudier har blitt sammenlignet for å besvare hvordan Oslo kan lære av London og dermed oppnå en bedre strategisk tilnærming til gatetransformasjon. Avslutningsvis besvares oppgavens problemstilling delvis gjennom konkrete forslag for hvordan tilnærmingen til gatetransformasjon i Oslo kan bli bedre.nb_NO
dc.description.abstractToday´s urban and transport planning has clear goals to achieve a more sustainable transport and that the growth in personal traffic will be taken by public transportation, cycling and walking. The journey from nice rethorics and ambitious goals to specific action can on the other hand be long. How different groups are prioritized in the streetscape can play an important role in achieving these goals. This master thesis is about how to achieve a higher pace in the effort towards rebuilding streets to make them encourage a more sustainable transport. Research question: How can an improved strategic approach to street transformation in Oslo contribute to a change of pace? Additional research questions: What is successful and what is not for Oslo´s street transformation? What makes London´s street transformation successful? What can Oslo learn from London? To answer the research questions there has been carried out case studies of systems for street transformation in Oslo and London. Relevant professionals has in these studies been interviewed. The results from the thesis´two case studies has been compared to answer how Oslo can learn from London and thus achieve a better strategic approach to street transformation. In conclusion the thesis´ research question is answered partially through specific suggestions for how the approach to street transformation in Oslo can be improved.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectGatetransformasjonnb_NO
dc.subjectTaktskiftenb_NO
dc.subjectPlanprosessnb_NO
dc.subjectOslonb_NO
dc.subjectLondonnb_NO
dc.titleKampen om gatetverrsnittet : en strategisk tilnærming til gatetransformasjonnb_NO
dc.title.alternativeThe Streetscape Battle - a strategic approach to street transformationnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230nb_NO
dc.source.pagenumber110nb_NO
dc.description.localcodeM-BYREGnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel