dc.contributor.advisor | Røsnes, August | |
dc.contributor.author | Høglund, Mathilde | |
dc.date.accessioned | 2016-08-24T10:46:18Z | |
dc.date.available | 2016-08-24T10:46:18Z | |
dc.date.issued | 2016-08-24 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2401355 | |
dc.description.abstract | Tema for masteroppgaven er reisevaner for bosatte i kollektivknutepunkt. Oppgaven omhandler hvordan bosatte i et nytt leilighetskompleks i Ås reiser og hvordan dette stemmer overens med lokale og regionale mål. Ved å se på arealdelen til kommuneplanen til Ås og Regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus sine mål for området og sammenligne dette med reisemønster for bosatte undersøkes vellykketheten. Data om reisevaner er samlet inn ved å intervjue 31 personer som har flyttet inn i nye leiligheter i Ås sentrum.
Det blir argumentert for at Ås er for lite til å få de følgene man ønsker av kompakt utvikling. Målet om økt andel kollektivtransport, sykkel og gange fungerer på lokalt nivå, men på regionalt nivå er tilbudet og kundegrunnlaget for lite.
Hovedfunnene i oppgaven:
• Det er en eldre homogen masse som flytter inn i nye leiligheter sentralt.
• Effekten utbygging har på reisevaner er vellykket lokalt.
• Effekten utbygging har på reisevaner er mindre vellykket regionalt.
• Ås er for lite og bebyggelsen for spredt til å få de ønskede konsekvensene.
Mange arbeider lokalt. De som ikke arbeider lokalt av de intervjuede i denne undersøkelsen reiser oftest med privatbil, selv om jernbanen ligger nær boligen. Lokalt går eller sykler de fleste.
Ås er et tettsted, som på grunn av sin størrelse, ikke kan tilby alt. Dette medfører at det er nødvendig å reise for å få tak i det man trenger. Bil til kjøpesentrene i nærheten foretrekkes om ikke Ås har det en trenger, selv om både tog og buss er tilgjengelig. God tilrettelegging for privatbil i det nye leilighetskomplekset gjør det enklere å velge bil framfor andre transportmidler. | nb_NO |
dc.description.abstract | The theme of this thesis is travel behaviour of residents in transit-oriented development. The thesis discusses travel behaviour of people settled in a new apartment complex in Ås and how this is consistent with local and regional planning. By looking at the goals in the municipal’s land use plan and “Regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus” for the area and comparing this with the travel patterns of the residents, the successfulness of the plans will be evaluated. Data on travel behaviour are collected by interviewing 31 people who have moved into new apartments in Ås.
It is argued that Ås is too small to get the desired effects of compact development. The goal of increasing the use of public transport, cycling and walking works at the local level, but regionally the services offered are inadequate and the customer base is too small.
Key findings:
• An older homogeneous mass of people move into new central apartments.
• Development has a positive impact on travel habits locally.
• Development is less successful on impacting travel habits regionally.
• Ås is too small and the buildings too scattered to get the desired effects.
Many work locally. The interviewees not working locally in this study travel frequently by private car, even though the railway is located near the residence. Locally, most people walk or cycle.
Based on its size, Ås cannot offer everything. This implies necessity to travel to obtain what you need. Driving to the nearby shopping centres is preferred if Ås does not have what you need, even though both train and bus are available. Facilitating private cars in the new apartment complex makes it easier to choose the car over other transport. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Norwegian University of Life Sciences, Ås | |
dc.subject | reisevane | nb_NO |
dc.subject | reisevaner | nb_NO |
dc.subject | planlegging | nb_NO |
dc.subject | måloppnåelse | nb_NO |
dc.subject | knutepunkt | nb_NO |
dc.subject | kollektivknutepunkt | nb_NO |
dc.subject | reise | nb_NO |
dc.subject | Ås | nb_NO |
dc.subject | Akershus | nb_NO |
dc.subject | areal- og transportplanlegging | nb_NO |
dc.subject | reise | nb_NO |
dc.subject | Follo | nb_NO |
dc.subject | vaner | nb_NO |
dc.subject | mobilitet | nb_NO |
dc.subject | generelt | nb_NO |
dc.title | Reisevaner og mål i areal- og transportplanlegging. | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 76 | nb_NO |
dc.description.localcode | M-BYREG | nb_NO |