Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerg, Kristin Marie
dc.contributor.authorMong, Marit
dc.coverage.spatialKlepp kommune, Norgenb_NO
dc.date.accessioned2016-08-24T10:40:59Z
dc.date.available2016-08-24T10:40:59Z
dc.date.issued2016-08-24
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2401353
dc.description.abstractProblemstillingen for denne masteroppgaven lyder slik: ”Hvilke kriterier må være til stede for at dobbeltsporet kan utvikle Klepp på en miljøvennlig måte?” Jernbaneverket er i gang med planleggingen av et nytt dobbelt togspor mellom Sandnes og Nærbø. Utbyggingen av dobbeltsporet gir mange spennende muligheter for byutviklingen rundt stasjonsområdene. Klepp stasjon, som er et av disse områdene, ligger tett inntil Frøylandsvatnet og står ovenfor en utfordring med hensyn til rekreasjonsverdien og tilgangen til innsjøen. Klepp kommune er i dag svært bilbasert, med fragmenterte tettsteder uten spesielle kvaliteter. Til tross for at kommunen har to av de syv stasjonene som skal utbedres med dobbelt togspor er det kun 10% av befolkningen som bor innen gangavstand per i dag. Jeg har, gjennom et mulighetsstudie, sett på muligheten for å få flere til å velge miljøvennlige reisemidler som tog, buss, sykkel og gange ved å transformere sentrum i Klepp stasjon. For å komme frem til hvilke funksjoner og kvaliteter som bør plasseres i sentrum av tettstedet Klepp stasjon er det gjennomført en stedsanalyse og en sosiokulturell analyse. Stedsanalysen tok for seg hvilke fysiske faktorer som var viktige å ta hensyn til ved transformasjonen av Klepp stasjon. Analysen viste blant annet at de viktigste tilkoblingsvegene fra tettstedet til resten av Jæren går gjennom Kleppekrossen, som ligger i Kleppe sentrum (se side 12 for oversiktskart). Busstilbudet som dekker denne strekningen, og generelt i kommunen er begrenset. Selv om kommunen da har god togdekning med avganger flere ganger i timen, må dette sees i sammenheng med sømløse overganger mellom flere miljøvennlige reisemidler. Parkeringsarealene som dominerer sentrum av Klepp stasjon i dag er et resultat av dette bilbaserte samfunnet. Den sosiokulturelle stedsanalysen bestod blant annet av en spørreundersøkelse som tok for seg hva lokalbefolkningen mener mangler i Klepp og hva som er viktige verdier for identiteten til kommunen. Her kom det frem at befolkningen savner blant annet et godt kollektivtilbud og gode møtesteder. Strendene og havet/vannet er i følge spørreundersøkelsen en stor del av identiteten til Klepp. Frøylandsvatnet ved Klepp stasjon og transformasjonen som er tenkt i sentrum av tettstedet kan være med på å bygge en identitet og kvalitet til stedet. Ut i fra de to analysedelene ble det utarbeidet strategier som tok for seg hovedfunnene fra begge analysene. Mulighetsstudiet viser en soneinndeling av hvor det burde plasseres møtesteder, kollektivknutepunkt og aktiviteter knyttet til lokalverdier. Utbyggingen av dobbeltsporet vil kreve en 30m utfylling i Frøylandsvatnet i Klepp stasjon og riving av enkelte bygg. Frøylandsvatnet representerer en stor rekreasjonsverdi med turløype og fremtidige vannaktiviteter. En god tverrforbindelse er da spesielt viktig å oppnå. Det er foreslått ulike alternativer for bro og undergang som viser fordeler og ulemper ved de forskjellige alternativene. Utviklingen av fremtidens Klepp er basert på befolkningens behov med dobbeltsporet og kollektivtransport som drivkraft.nb_NO
dc.description.abstractThis master thesis question is: “Which criteria must be present so that the double railway track can develop Klepp in a environmental way?” The Norwegian Government’s Agency for Railway Services (Jernbaneverket) is planning a new double railway track between Sandnes and Nærbø in Rogaland County. The railway development opens up for many intriguing possibilities in the areas around the train stations. Klepp Station, which is one of these stations, lies tightly against the Frøyland-lake. This creates a challenge in the matter of keeping the recreational value and the essential access to the lake. Klepp is presently a very car-focused municipality, with fragmented villages who does not have any special qualities. Despite the fact that the municipality has two of the seven stations, which is about to get a double railway track, only 10 % of the population lives within walking distance of the two stations. I have, through this study, looked at the possibility of increasing the percentage of people who use environmental friendly transport through transforming the village centre of Klepp Station. Pocess To find the right functions and qualities for the transformation area, I made a traditional analysis of the physical structures in Klepp Station and a social-cultural analysis. The first analysis enlightens which physical structures that are important to regard in the transforming of Klepp Station. It showed that all of the important access roads from the village to the rest of the county go through Kleppekrossen in Kleppe (see page 12 for map). The local buss service, which covers this distance, is limited. Even though the municipality has good train connection, with several departures per hour, it is not enough. There have to be a seamless connection between multitudes of environmentally friendly transport. The parking lots that dominates the village centre in Klepp Station today is a result of this car-focused society. The socio-cultural analysis included a survey that helped me understand what the local population is missing in Klepp and which values creates the municipality’s identity. It showed that what they missed the most was a good public transport system and good social meeting places. The beaches and the sea/water are, according to the survey, a great part of Klepps identity. The Frøyland-lake at Klepp Station and the transformation in the village centre could help build an identity and give great quality to the place. Strategies for the transformation where made on the basis of the findings from these two analyses. The study shows a map of zones where social meeting places, a public transport hub and different activities should be placed. The development of the double railway track will include a 30m filling into the Frøyland-lake and a demolition of a few buildings. The Frøyland-lake represents a great recreational value and future water activities. If these qualities are to be preserved, it is especially important to create a good passing over or under the railway. I present different alternatives for this passing that highlights pros and cons of the different solutions. Development of the future Klepp is based on peoples needs, with the double railway track and public transport as a driving force.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectJernbaneutbyggingnb_NO
dc.subjectTransformasjonnb_NO
dc.subjectSentrumsutviklingnb_NO
dc.subjectMedvirkningnb_NO
dc.subjectSosiokulturell stedsanalysenb_NO
dc.title"Full fart mot fremtiden" : utbygging av Jærbanen som drivkraft for utvikling av Klepp - basert på befolkningens behovnb_NO
dc.title.alternative"Full Speed Towards the Future" - Development of the Jær Railway as Opportunity for Urbanization of Klepp -Based on People's Needsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Landscape planning: 236nb_NO
dc.source.pagenumber98nb_NO
dc.description.localcodeM-LAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel