Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWinge, Nikolai K.
dc.contributor.authorEriksen, Stian
dc.date.accessioned2016-08-09T09:20:31Z
dc.date.available2016-08-09T09:20:31Z
dc.date.issued2016-08-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2398301
dc.description.abstractTemaet for avhandlingen omhandler den usikkerheten som forvaltningsorganene opplever, når det kommer til praktiseringen av de miljørettslige prinsippene i naturmangfoldloven. Videre undersøkes det hva årsakene kan være til at forvaltningen opplever praktiseringen av de miljørettslige prinsippene som vanskelig. Avhandlingen ser i hovedsak på de funnene Multiconsult har gjort på oppdrag fra Klima- og miljødepartementet i 2014, som tar for seg en gjennomgang av praktiseringen av naturmangfoldloven. Funnene som er gjort gjennom arbeidet med avhandlingen, viser at det foreligger flere ulike faktorer som er med på å skape usikkerhet for forvaltningsorganene, som fører til at forvaltningen opplever praktiseringen av prinsippene som vanskelige og praktisere. Det har ikke vært mulig å peke på en konkret ting, som igjen fører til forvaltningens utfordringer. Det viser seg å være en kombinasjon av vanskeligheter med forstå hvordan prinsippene skal utøves i praksis. De databasene som benyttes i vurderingene av de miljørettslige prinsippene har vist seg og tidvis være svært mangelfulle, da de ikke nødvendigvis er oppdaterte med den nødvendige informasjonen. Andre grunner til at forvaltningen opplever at utøvelsen av prinsippene kan være utfordrende, er en del uklare og vage formuleringer i bestemmelsen i naturmangfoldlovens kapittel 2 og hvordan disse skal forstås ved tolkningssituasjoner. Hva utfordringene kan være og innebærer for forvaltningen, er i hovedsak gjort med bakgrunn i Multiconsult rapporten samt mine betraktninger. Dette er gjort da det viste seg at rapporten var av en mer generell karakter, og den gav ikke et godt nok grunnlag for å drøfte rapporten mer inngående. Juridisk litteratur har i mindre grad enn forventet vært med på å kunne belyse, spesifikt hvilke utfordringer forvaltningen opplever og hva mulige årsaker kan være. Avslutningsvis i avhandlingen drøftes det mulige forbedringspunkter med tanke på de miljørettslige prinsippene. Her diskuteres det først om det vil være et behov for et selvstendig miljøorgan, som vil være en nøytral og objektiv part uten politisk koblinger som kan ta opp saker etter blant annet eget initiativ og etter klager, samt å føre kontroll med forvaltningen. Da dagens kontroll med forvaltningsorganene er fordelt på fem ulike institusjoner, og objektiviteten og nøytraliteten er i flere av tilfellene ikke slik den burde. Dette er videre noe som burde innføres i Norge, på bakgrunn av dagens segmenterte kontrollsituasjon.nb_NO
dc.description.abstractThis master thesis deals with the uncertainty that the government have, when it comes to the practice of the principles of Act relating to the management of biological, geological and landscape diversity (Nature Diversity Act). Further examinations are carried out to show what the reason may be that the government experiences the principles of Nature Diversity act chapter II as difficult. The master thesis looks mainly on the findings that Multiconsult has done on behalf of the Ministry of Climate and Environment in 2014, witch deals with a review of the Nature Diversity Act chapter 2. The discovery that have been done, shows that there are several different factors that are create uncertainty for the government, witch in turn causes difficulties when they practice the principles of the act. It has not been possible to identify one specific thing that is leading challenges. It proves to be a combination of difficulties in how to the principles should be applied in practice. The databases used in the assessment of the principles of the Nature Diversity Act has been shown and occasionally be deficient, they may not be updated with the required information. Other reasons why the government experience that the exercise of the principle can be challenging, will be part unclear and vague wording of the sections in Nature Diversity Act chapter 2, and how this should be understood when interpreting situations. What this challenges might be and what it means for the government is mainly done of the basis of Multiconsult report and my comments. This is done when it turned out that the report was more of a general nature, and it did not give an adequate basis to illuminate specifically the challenges government experience. In conclusion treats this master thesis discusses the potential for improvement in terms of the principles of the Nature Diversity Act chapter 2. Here I will be discussing whether there will be a need for an independent environment agency, witch will be a neutral objective party without political links that can take up mattes by including their own initiates and for complaints, and to supervise with the government. When the current control of the government are divided into five different institutions, and objectivity and neutrality in several of the cases not it should. Furthermore, this master thesis looks if it will be room for the requirements to be clarified.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectNaturmangfoldlovennb_NO
dc.subjectMiljørettslige prinsippernb_NO
dc.subjectBærekraftig bruknb_NO
dc.titleNaturmangfoldlovens prinsipper for bærekraftig bruk - med fokus på usikkerheten §§ 8 og 9 medførernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Law: 340::Environmental law: 347nb_NO
dc.source.pagenumber59nb_NO
dc.description.localcodeM-EIEnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel