Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorChristoffersen, Kolbjørn
dc.contributor.authorLundheim, André
dc.contributor.authorHøgblad, Morten Nergård
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2016-07-29T12:49:02Z
dc.date.available2016-07-29T12:49:02Z
dc.date.issued2016-07-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2397474
dc.description.abstractDenne studien har til hensikt å avdekke Lean-arbeidet i en utvalgt bedrift. Apokjeden Distribusjon AS er en del av Apotek 1 Gruppen AS og produserer ferdigpakkede medisiner til pasienter i Norge. Dette produktet skal sikre at pasienter tar de riktige medisinene til riktig tid. Bedriften innførte Lean i 2008 og har vært i stor vekst frem til i dag. Det interessante ble å se på hvordan denne bedriften brukte Lean-filosofien i sin daglige drift og hvilke verktøy som ble benyttet, samt hvordan de sørger for å utvikle seg videre. For å få svar på dette ble følgende problemstilling og forskningsspørsmål utarbeidet: ”Hvordan forholder Apokjeden Distribusjon AS seg til Lean-filosofien, og hvordan sørger de for at bedriften er i kontinuerlig utvikling?” 1. Hvordan samsvarer Apokjeden Distribusjon AS sitt Lean-arbeid med relevant teori? 2. Hvordan kan Apokjeden Distribusjon AS videreutvikle dagens forbedringsarbeid ved bruk av nye Lean-verktøy? 3. I hvilken grad har Apokjeden Distribusjon AS lykkes med å involvere teamlederne for å skape en kultur for endringsvilje og kontinuerlig forbedring? På bakgrunn av problemstilling og forskningsspørsmål ble en kvalitativ casestudie valgt, og informasjonsinnhentingen ble gjort gjennom intervju av en minigruppe bestående av sentrale ledere i bedriften, dybdeintervjuer med teamledere og observasjoner. Funnene i denne studien viser at bedriften viser god forståelse for Lean-filosofien, og forholder seg til de fem Lean-prinsippene på en tilfredsstillende måte. Lean-verktøy og Kaizen-systemer blir i stor grad benyttet i henhold til teorien, selv om noen forbedringsområder avdekkes. Ved å involvere teamlederne og de ansatte, har bedriften lykkes i å skape en kultur for endringsvilje og kontinuerlig forbedring. Gjennom et stort fokus på kontinuerlige forbedringer ved hjelp av en egen forbedringsplattform og en dedikert forbedringsansvarlig viser bedriften hvordan de sikrer kontinuerlig utvikling. Handlingsalternativer er vurdert for hvordan bedriften kan løfte sitt forbedringsarbeid, og det er anbefalt at bedriften følger en Total kvalitetsledelsesfilosofi med forbedringshjulet som verktøy.nb_NO
dc.description.abstractThis study intends to reveal Lean-work in a selected company. Apokjeden Distribusjon AS is a part of Apotek 1 Gruppen AS and produces packaged medicines to patients in Norway. This product is intended to ensure that patients take the right medicines at the right time. The company introduced Lean in 2008 and has been growing rapidly until today. The interesting thing was to look at how the company uses the Lean-philosophy in their daily operations, the tool the use and how they ensure future improvement. To answer this question, the following research question with sub-questions prepared: “How do Apokjeden Distribusjon use the Lean-philosophy, and how do they ensure that the company is continuously improving?” 1. How does Apokjeden Distribusjon AS’ Lean-work compare to relevant theory? 2. How can Apokjeden Distribusjon AS further develop current improvement methods by using new Lean-tools? 3. To what extend has Apokjeden Distribusjon AS succeeded in involving the team leaders to create a culture for change and continuous improvement? On the basis of the research question and sub-questions a qualitative case-study was selected. Information retrieval was done through interviews of a mini-group with key leaders in the company, in-depth interviews with team leaders, and observations. The findings of this study show that the company has a good understanding of the Lean- philosophy and relate to the five Lean-principles in a satisfactory manner. Lean-tools and Kaizen-systems are mostly used according to theory, although some areas for improvement are identified. By involving team leaders and staff, they have succeeded in creating a culture for change and continuous improvement. Through a strong focus on continuous improvement using an improvement platform and a dedicated improvement responsible, the company shows how they ensure continuous improvement. Handling options are considered for how the company may raise its improvement methods, and it is recommended that the company follows a Total quality management philosophy with the improvement wheel as a tool.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectLeannb_NO
dc.subjectKontinuerlige forbedringernb_NO
dc.subjectKaizennb_NO
dc.titleLean : kontinuerlige forbedringer i Apokjeden Distribusjon ASnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO
dc.source.pagenumber85nb_NO
dc.description.localcodeM-ØAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel