Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTrømborg, Erik
dc.contributor.authorHebib, Amar
dc.contributor.authorStrandhagen, Stig Carlson
dc.date.accessioned2016-07-27T10:45:06Z
dc.date.available2016-07-27T10:45:06Z
dc.date.issued2016-07-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2397280
dc.description.abstractI denne oppgaven har vi prognostisert utbredelsen av elektriske biler i Norge frem mot 2030. Primærkilden er Norsk Elbilforenings spørreundersøkelse fra 2014. Ved hjelp av den statistiske programvaren SPSS har vi analysert ulike årsaker til valg av elektriske biler i Bergen, Oslo, Stavanger, Trondheim og resten av landet. Vi har visuelt fremstilt fordelingen av de elektriske kjøretøyene i Norge ved bruk av kartprogramvaren ArcMap, og utført en litteraturstudie der vi har sett på dagens virkemiddelbruk, teknologiutvikling og fremtidsplaner for de største byene i Norge. Helt til slutt har vi brukt historiske tall og resultater fra våre analyser til å prognostisere andelen elektriske kjøretøy i de utvalgte regionene i 2030. Våre prognoser viser en andel på 32 prosent elbiler i Oslo og Akershus dersom virkemidlene beholdes. 21 prosent i Trondheim, 11 prosent i Stavanger, 9 prosent i Bergen og 7 prosent i øvrige deler av landet. Dersom alle virkemidler fjernes i 2016, viser våre prognoser at andelen elbiler i Oslo og Akershus vil være 3 prosent. I Trondheim vil andelen være på 3 prosent, og i Bergen, Stavanger og resten av landet vil andelen ligge på 1 prosent.nb_NO
dc.description.abstractThis thesis intends to illustrate the prevalence of electric vehicles in Norway towards 2030. The primary source of this thesis is The Norwegian Electric Vehicle Association’s survey, conducted in the summer of 2014. Using SPSS, a statistical software, we have analyzed and discovered various reasons as to why people in Norway choose an electric vehicle in Bergen, Oslo, Stavanger, Trondheim and the rest of the country. By further use of the software ArcMap, we have presented a visual distribution of electric vehicles in Norway. In addition, throughout the literature-research, we account for the use of today’policy measures, technological development and future plans for the biggest cities i Norway. Finally, we combined historical data with our analysis to forecast the share of electric vehicles in the selected regions in 2030. Our forecasts show a share of 32 percent electric vehicles in Oslo and Akershus at a business-as-usual scenario. 21 percent in Trondheim, 11 percent in Stavanger, 9 percent in Bergen and 7 percent in the other parts of Norway. If all of the political measures are to be removed in 2016, Oslo and Akerhus will have a share of 3 percent of electric vehicles in 2030. In Trondheim there will also be a share of 3 percent. Bergen, Stavanger and the remaining parts of Norway will have a share of 1 percent in 2030.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectElbilnb_NO
dc.subjectElectric Vehiclesnb_NO
dc.subjectFordelingnb_NO
dc.subjectDistributionnb_NO
dc.subjectVirkemidlernb_NO
dc.subjectPolitical measuresnb_NO
dc.subjectScenariernb_NO
dc.subjectScenarionb_NO
dc.subjectAndelnb_NO
dc.subjectSharenb_NO
dc.subjectTeknologiutviklingnb_NO
dc.subjectTechnology developmentnb_NO
dc.subjectFuture transportationnb_NO
dc.subjectFramtidige transportløsningernb_NO
dc.subject2030nb_NO
dc.subjectNorgenb_NO
dc.subjectNorwaynb_NO
dc.titleRegional utbredelse av elbiler i Norge fram mot 2030nb_NO
dc.title.alternativeRegional Distribution of Electric Vehicles in Norway Towards 2030nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Environmental engineering: 610nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410::Statistics: 412nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210nb_NO
dc.source.pagenumber90nb_NO
dc.description.localcodeM-FORNYnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel