Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorØdegård, Bjørn Ingar
dc.date.accessioned2016-03-07T13:28:54Z
dc.date.available2016-03-07T13:28:54Z
dc.date.issued2016-03-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2381676
dc.description.abstractMasteroppgaven tar utgangspunkt i å lage en ny kundelønnsomhetsmodell for Eidsberg Sparebank basert på deres eksisterende kundelønnsomhetsmodell innenfor bedriftsmarkedet. Ved bruk av samfunnsvitenskapelige metoder fremkom det at bankens eksisterende kundelønnsomhetsmodell inneholdt en rekke svakheter. Modellen var vanskelig å oppdatere, tidskrevende, vanskelig å forstå og fordelte kundekostnadene på en ukorrekt måte. Den største svakheten til den eksisterende modellen var knyttet opp i mot hvordan modellen fordelte kostnadene kundene skaper. Den eksisterende modellen gikk ut fra et gjennomsnitt kostnadspåslag basert på kundens størrelse på utlån. På bakgrunn av dette ønsket banken en ny kundelønnsomhetsmodell, som tok hensyn til bankens nåværende situasjon og fordelte kostnadene etter hva kunden faktisk benytter av bankens ressurser. For å kunne utarbeide en ny kundelønnsomhetsmodell innenfor bedriftsmarkedet var det essensielt å innhente nok datamaterialet til modellen. Datamaterialet ble innhentet i form av en kombinasjon mellom kvalitative og kvantitative metoder. På bakgrunn av datagrunnlaget fremskaffer oppgaven en ny kundelønnsomhetsmodell innenfor bedriftsmarkedet, som tar hensyn til de viktigste elementene i en kundelønnsomhetsmodell på bedriftsmarkedet. For å løse problemet knyttet til kostnadsfordeling har den nye modellen benytter seg av ABC-metoden til å fordele kostnadene som kunden skaper. Ved å benytte ABC-metoden på kostnadssiden fremkommer det en korrekt kostnadsfordeling, hvor kundens faktiske forbruk av bankens ressurser står i fokus. Dette er med på å skape et korrekt kostnadsbilde av kundens ressursbeslag. Siden banken ikke benytter seg av den eksisterende kundelønnsomhetsmodellen styrer Eidsberg Sparebank etter gjennomsnittlig rentemargin. Ved å benytte seg av en gjennomsnittlig rentemargin vil ikke banken kunne finne ut av hvilke kunder som skaper positive og negative rentemarginer. Dette er et punkt den nye kundelønnsomhetsmodellen tar hensyn til fordi den kan benyttes på enkelt kundene, men måler også gjennomsnittlig rentemargin av bankens bedriftskunder. Ved å kunne fokusere på enkelt kundene, vil banken kunne identifisere hvilke kunder som skaper negative rentemarginer. Utfordringen ved den nye kundelønnsomhetsmodellen er at modellen kun ser to år frem i tid knyttet usikkerhet i markedet. Dette vil være en utfordring for banken å kunne beregne kundens kontantstrømmer gjennom hele livsløpet når modellen kun hensyntar to år. Det blir derfor en utfordring for Eidsberg Sparebank å se på kundens totale kontantstrømmer gjennom livsløpet, dersom de legger den nye kundelønnsomhetsmodellen til grunn. Banken må derfor klare å estimere videre kontantstrømmer de senere årene av kundens livsløp, og fokusere på den totale inntjeningen kunden skaper.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.titleUtvikling av en ny kundelønnsomhetsmodell for Eidsberg Sparebank på bedriftsmarkedetnb_NO
dc.title.alternativeDevelopment of a new customer profitability model for Eidsberg Sparebank on the corporate marketnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber122nb_NO
dc.description.localcodeM-ØAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel