Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRønning, Per
dc.date.accessioned2016-03-07T13:03:11Z
dc.date.available2016-03-07T13:03:11Z
dc.date.issued2016-03-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2381674
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å kartlegge hvor utbredt profesjonell ledelse er i Norge. Det er et interessant tema om ledelse kan betraktes som en egen yrkesvei. Kan en god leder lede en hvilken som helst virksomhet, eller er det viktigere å kunne faget og kjenne bransjen? Studien har skilt mellom profesjonelle og faglige ledere. Profesjonelle ledere får lederjobben fordi de har ledererfaring og kan ledelse, mens faglige ledere får jobben fordi de kan faget godt eller har mye bransjekunnskap. Vi mangler kunnskap om hvor utbredt fenomenet profesjonelle ledere er. Studien kartlegger dette ved å se på andelen av toppledere som rekrutteres direkte fra andre bransjer. Jeg har brukt data fra Aa-registeret til NAV. Der er alle arbeidstakerforhold registrert så jeg har fått et representativt og pålitelig utvalg. Data fra 4568 toppledere i offentlige og private foretak med minst 20 ansatte ble trukket ut. Funnene viser at 45,3 % av topplederne er rekruttert fra andre bransjer. I tillegg er 8,5 % rekruttert fra en annen næring i samme bransje. Andelen er omtrent den samme i privat og offentlig sektor. Det varierer en del mellom bransjer, men profesjonelle ledere er utbredt overalt. Videre viser funnene at andelen profesjonelle ledere reduseres når størrelsen på virksomhetene øker. Grunnen til det kan være at større virksomheter har flere kandidater å velge mellom og kan dermed lettere hente inn folk fra egen bransje. En annen grunn kan være at store virksomheter ser det mer risikabelt å ansette ledere som ikke kjenner bransjen.nb_NO
dc.description.abstractThe purpose of this study was to determine how prevalent professional management is in Norway. The study is a contribution to the debate whether leadership is a separate career path or if managers need knowledge about the industry. Can a good manager lead any business, or is it more important to know the subject and the industry? The study distinguished between professional and academic leaders. Professional managers get the job because they have management and leadership experience, while academic managers get the job because they know the subject well or possess experience from the sector. We lack knowledge about how common the phenomenon of professional managers are. The study identifies this by looking at the proportion of top managers recruited directly from other industries. I have used data from the NAV State Register of employers and employees. In the State Register are all employee relationships registered, so the selection is representative and reliable. The study includes data from 4568 senior managers in public and private enterprises whit at least 20 employees. The findings show that 45.3 % of top managers recruited from other sectors. In addition, 8.5 % of the managers recruited from another business in the same industry. The proportion is about the same in the private and public sectors. It varies somewhat between sectors, but Professional managers is prevalent everywhere. The findings also show that the proportion of professional managers decreases when the size of the businesses increases. The reason for that may be that larger enterprises have several candidates to choose from and can thus more easily bring in people from private industry. Another reason could be that large enterprises see it more risky to hire managers who do not know the sector.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectProfesjonell ledelsenb_NO
dc.subjectLedelsenb_NO
dc.subjectTopplederrekrutteringnb_NO
dc.subjectFaglig ledelsenb_NO
dc.titleKartlegging av profesjonell ledelse : topplederrekruttering på tvers av bransjernb_NO
dc.title.alternativeMapping professional management : the recruitment of managers across industriesnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO
dc.source.pagenumber60nb_NO
dc.description.localcodeM-ØAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge