dc.description.abstract | Denne studie tar for seg utbredelsen av Lean som styringsverktøy blant norske bedrifter på tvers
av industrier, størrelser og geografiske områder. Lean er en videreutvikling av de prinsippene
man har arbeidet med på Toyota-fabrikker på 1950-tallet. Lean-tankegang ble videreutviklet og
nå kan den brukes i alle bransjer: ikke bare i industrien, men også i tjenesteytende sektoren,
ideelle organisasjoner og offentlig administrasjon (Charron et al. 2015; Christiansen et al. 2006;
Myklemyr 2014; Wig 2014).
For å avdekke utbredelsen av Lean ble det gjennomført en spørreundersøkelse blant et utvalg
på 11923 bedrifter som tilhører ulike bransjer, sektorer og er av ulike størrelse. 150 av 1274
respondentene oppgav at de var brukere av Lean. Dette gir adopsjonsrate på 12%. I tillegg 28
av 1274, som tilsvarer 2% av respondentene, planlegger å implementere Lean og ytterligere
125 (9,8%) har det til vurdering. Adopsjonsrate var høyest i bransjene industri og produksjon
(41,4%), økonomi, revisjon og regnskap (42,9%), bank og finans (30%) og bygg og anlegg
(22,4%). Virksomhetsområder hvor Lean er utbredt i større grad var produksjon/drift (83%),
lagerhold (40%) og innkjøp/inngående logistikk (29%).
Respondentene oppgav at de viktigste målsetningene knyttet til implementeringen av Lean var
bedre ressursutnyttelse og produktivitet. Resultatene tyder på at bedrifter som har implementert
Lean har registrert positive effekter i form av redusert sløsing, bedre ressursutnyttelse og
produktivitet, samt økt kvalitet.
Respondenter oppgav at hovedformålet med implementeringen av Lean er en effektiv måte å
forbedre driften. Funnene tyder også på at endringsagenter, eller fashion-aktører, har spilt en
viktig rolle i spredningen av Lean som styringsverktøy. | nb_NO |