Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRundberget, Annika Nordbye
dc.date.accessioned2016-02-19T12:17:29Z
dc.date.available2016-02-19T12:17:29Z
dc.date.issued2016-02-19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2379714
dc.description.abstractTema for masteroppgaven er effektiviserende tiltak i vegplanleggingen. Formålet med oppgaven er å finne svar på hvordan planleggingstiden kan kortes ned i vegsektoren. - Den totale planleggingstiden fra første planmøte til vedtatt reguleringsplan (områderegulering eller detaljregulering) etter Plan og bygningsloven av 2008 (PBL) er i snitt på 9,5 år. PBL gir anledning til å korte ned den totale planleggingstiden fra 10 år til 5-7 år uten at det foretas noen lovendringer, så hvorfor tar det noen ganger lang tid og andre ganger kort tid? - Oppgaven er utformet som et case-studie hvor kvalitativ metode er brukt for innhenting av empiri. Hovedproblemstillingen for masteroppgaven er: Hvilke tiltak kan bidra til å korte ned planleggingstiden ved planlegging av hovedveger?  - Målkonflikter ser ut til å være den vesentligste årsak til de største forsinkelsene til planleggingstiden. Det vil ikke alltid være de samme samfunnspolitiske og arealplanmessige mål nasjonalt og lokalt. Ofte er det ikke det. At kommunale og lokale hensyn er forskjellige fra de overordnede nasjonale mål er naturlig. Det kan være krevende å få til en enighet med store felles multiplum i slike tilfeller. - Ut av case-studiene er det mye som tyder på at for å oppnå effektiv vegplanlegging er man avhengig av å ha finansiering og ressurser til å gjennomføre sammenhengende planlegging uten unødig venting. Det bidrar sterkt å ha en effektiv organisasjon med god styring og å gjennomføre grundig forarbeid i form av grunnundersøkelser og konsekvensutredninger. God kommunikasjon og aktiv medvirkning gjennom god dialog internt og med berørte parter er også viktig. Skal en planlegge effektivt forutsettes det også at en fornuftig tidsplan ligger til grunn. Et mer dramatisk tiltak for å planlegge raskere er bruk av Statlig plan. Statlig samordning av innsigelsesinstituttet trekkes også frem som et positivt tiltak for å effektivisere planprosessen.nb_NO
dc.description.abstractThe theme of this thesis is efficiency measures in road planning. Several road projects have been studied to find answers to how to streamline the planning process in road planning. - The main research question is: What actions can help to shorten the planning schedule for main road projects in the transport sector? - The thesis is designed as a case study where qualitative methods are used for the collection of empirical data. - Out of the case studies one can indicate that to achieve efficient road planning one is dependent on predictable, long time financing. It is useful having an efficient organization with good management and thorough preparation in the form of site investigations, environmental impact assessment and active participation. This also implies dialogue internally and dialogue with interested parties. Following these seemingly simple points, one may avoid ending up in goal conflicts that can result in rounds of discussions delaying the planning schedule. - This study shows that the parties do not always have the same goals for the development of areas nationally and locally. Often it is not. Then it may be difficult to achieve a consensus. More frequent use of "Statlig plan" has here been mentioned as a solution when the progress in planning takes a long time due to conflicting goals. The use of ”Statlig plan” gives the state the role of decision authority. Usually it is the municipal who has this role. Sometimes it is appropriate that national interests overrides local interests. Coordinating the state objections has also been proved to be an effective instrument, but then the national authorities must agree with themselves first.nb_NO
dc.description.sponsorshipNorsk veg- og trafikkfaglig forening Statens vegvesennb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectVegplanleggingnb_NO
dc.subjectEffektiviseringnb_NO
dc.titleEffektivisering av planprosess i vegplanleggingnb_NO
dc.title.alternativeEfficiency measures in road planningnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230nb_NO
dc.source.pagenumber112nb_NO
dc.description.localcodeM-BYREGnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge