Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGran, Eirik Kapstad
dc.date.accessioned2016-02-18T14:04:48Z
dc.date.available2016-02-18T14:04:48Z
dc.date.issued2016-02-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2379576
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler i hvilket omfang og utstrekning eierskap til vei har betydning i saker for jordskifteretten. Problemstillingen er: I hvilket omfang gis eierskap til veigrunn og veilegeme betydning i jordskiftesaker? Fremgangsmåten anvendt for å innhente og bearbeide empirisk datamateriale er hovedsakelig litteraturstudier av rettsbøker, hvorpå funn i disse, i lys av oppgavens problemstillinger, har blitt diskutert med jordskiftedommere gjennom intervju. Med eierskap til vei siktes det til to forskjellige aspekter ved en anlagt vei: veigrunnen og veilegemet. Gjennom arbeidet med oppgaven har det blitt klargjort, både gjennom teoritilfang samt empiri, at det er av langt større betydning å eie veilegemet. Veigrunnen har sjelden annen verdi enn den verdsettelse av grunnen i seg selv tilsier, og derav være et økonomisk bidrag til opparbeidelse av veilegemet. Eierskap til veigrunn medfører sjelden en selvstendig begrunnelse for at eier innehar noen automatisk rett til å råde over veilegemet fysisk eller rettslig. Veilegemet er opparbeidet gjennom tilførsel av kapital, enten pengevederlag eller materiell til byggingen, og er således en konkret, fysisk formuesgjenstand. En slik definisjon støttes av de rettigheter eier av veilegemet er i besittelse av: adgang til å gi nye eiendommer veirett, kunne kreve inn penger fra øvrige bruker for å betjene vedlikeholdskostnader og rett til å styre om og hvordan veien i fremtiden skal kunne anvendes til nye bruksområder. Det er verdt å nevne at det sjelden er én eier av veien, og det er heller ikke alltid klare skillelinjer mellom eier og bruker. Jordskiftedommere intervjuet i forbindelse med oppgaven etterlot et inntrykk av å være samstemte om de absolutte rammer og begrensninger hva angår betydning av eierskap, samt den prosessuelle behandlingen av temaet. Sakene viser allikevel en viss spredning av løsningsmuligheter, noe som har bakgrunn i konkrete vurderinger i sammenheng med pretensjoner og anførsler med bakgrunn i eierskap, samt de rettsstiftende faktiske forhold i den enkelte sak.nb_NO
dc.description.abstractThis master thesis focuses on to what extent having property right to a common, private road has significance when the Norwegian land consolidation court handles issues related to the road. The research question is: To what extent is having ownership to private roads of significance in land consolidation? The methods used to clarify the thesis´ theme are studies of literature and interviews with land consolidation judges. The interviews were, intentionally, done after the in-depth studies of literature that were the main layer of empirical basis in the thesis. The ownership to a private, common road can be divided into to segments: owing the ground underneath the road, and owning the physical manifestation itself. This thesis shows that owning the ground underneath the road is of smaller significance than owning the road construction. Owning the land does not automatically give the owner the right to rule over, or in any way administrate the road construction. It can, however, be a part of financing the construction and in that way make the owner an investor in the construction. Owning the road construction is a different matter, as it may constitute the right to rule over and administrate the management of the road, physically and judicially. There is seldom one owner of the road, and at the same time are the divisions of users of the road seldom clearly defines. This makes the land consolidation court´s handling of the matter more intricate. The land consolidation judges interviewed in the process of writing this thesis, seemed to be at the same terms concerning their view of the significance of having the property right to private roads. There are, however, slightly different ways of solving the issues as the presented cases show. The interpretation of the arguments provided by the involved, in addition to the varying degree of formalized, judicial background information seem to be the main reasons behind this specter of results.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectEiendomnb_NO
dc.subjectJordskiftenb_NO
dc.titleBetydningen av hvem som eier veien i jordskiftesakernb_NO
dc.title.alternativeThe significance of having ownership to private roads in land consolidation casesnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO
dc.source.pagenumber90nb_NO
dc.description.localcodeM-EIEnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge