Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSimonsen, Hilde Marie
dc.date.accessioned2016-02-15T14:54:58Z
dc.date.available2016-02-15T14:54:58Z
dc.date.issued2016-02-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2379126
dc.description.abstractDet fysiske aktivitetsnivået i den norske befolkningen har gått ned de siste tiårene. Dette har ført til dårligere folkehelse. Gjennomsnittsvekten og andelen overvektige blant befolkningen har økt. Endrede leve og reisevaner er en viktig årsak til den reduserte fysiske aktiviteten og økte kroppsvekten. Levevanene våre er i dagens samfunn preget av en stillesittende livsstil. Arbeid og oppgaver som tidligere trengte fysisk innsats fra mennesker, kan i dag gjennomføres ved hjelp av maskiner. Dette fører til lavere fysisk aktivitet og dårligere folkehelse. Hvilke transportmidler vi velger å bruke når vi foretar en reise, altså våre reisevaner, har stor betydning for vår fysiske helse. Gange og sykling gir større helsegevinst enn motoriserte transportmidler. Mange av dagens byer er godt tilrettelagt for bilkjøring, for eksempel ved å tilby gratis parkeringsplasser ved mange reisemål. Samtidig har fokuset på sykling lenge vært lavt, selv om denne trenden nå er i ferd med å endres i mange byer. Bilens dominans i bybildet er uheldig, da det fører til at flere velger å kjøre bil istedenfor å gå eller sykle. Det er spesielt den reduserte hverdagsaktiviteten som har påvirket leve- og reisevanene i en negativ retning. Hverdagsaktivitet kan karakteriseres som daglige rutiner, som for eksempel å gå eller sykle til jobb, skole eller butikk. Denne oppgaven forsøker å belyse reisevaner på skoleveien for elever mellom 17 og 19 år, samt hvilket forhold elevene har til egne reisevaner. Har de noen bevissthet i forhold til bærekraftig mobilitet? Har reisevaner fra tidlig barndom betydning for reisevaner i ungdomsårene? Hva skal til for å få flere elever til å velge sykkelen som transportmiddel på skolereisen? Bakgrunnen for det valgte temaet er at det tidligere var beina eller sykkelen som var de mest brukte transportmidlene på skolereisen, mens det nå er mange elever i videregående skole som velger bil eller moped/MC som sitt hoved-transportmiddel på skolereisen. Oppgaven forklarer hvorfor folkehelse er viktig både for samfunnet generelt og for elever i den utvalgte aldersgruppen spesielt. Gjennom kvalitative dybdeintervju av elever fra Byåsen og Strinda videregående skoler, analyse av en kvantitativ spørreundersøkelse, observasjon og litteraturstudie, viser oppgaven hvilke transportmiddel som er mest brukt av elever i videregående skole, motivene for deres reisemiddelvalg og hvilke kriterier de legger til grunn for å begynne å sykle på skoleveien. Oppgaven presenterer ulike forslag til hvordan motoriserte kjøretøy kan erstattes med sykkel på skolereisen. Noen av tiltakene som diskuteres er å forskyve skolestart til et senere tidspunkt, informere foreldre og elever om både positive effekter av sykling, samt negative følger av stillesitting og bruk av motoriserte kjøretøy, en byutvikling som satser på myke trafikanter over motoriserte kjøretøy, samt å gjøre sykkelen og el-sykkelen populær og trendy.nb_NO
dc.description.abstractIn recent decades, physical activity in the Norwegian population has declined. This has led to poorer health. The average weight and percentage of overweight among the population has increased. Changes to living habits and travelling behaviour are major reasons for the reduced physical activity and increased body weight. The lifestyle of the average citizen is characterised by a sedentary lifestyle. Tasks and chores that previously demanded physical effort can today be carried out with machines. The mode of transport we choose when travelling; our travel habits, have a considerable impact on our physical health. Walking and cycling give greater health benefits than motorised transport. Many cities are well adapted for driving, for example by providing free car parking at many destinations. At the same time, the focus on cycling is low, however this trend is now about to change in many cities. Consequently, if a city facilitates motorised vehicles, it leads to more people choosing to drive rather than to walk or cycle. It is especially the reduced ‘everyday activity’ that has affected living- and travel- habits in a negative direction. Everyday activities can be characterised as daily routines, such as walking or cycling to work, school or the grocery shop. This master thesis discuses travel habits on the way to school for pupils between 17 and 19 years old, as well as their relationship to their own travel habits. Do they have any awareness of sustainable mobility? Have travel habits from early childhood any impact on travel habits in adolescence? How can we get more pupils to choose the bicycle as means of transport on their way to school? The reason for the chosen theme is that the way students travel to school when they are around 16 to 18 years old, has changed from walking and cycling to motorised vehicles. This has negative influence on the pupils’ health. Through qualitative interviews of students from Byåsen high school and Strinda high school, analysis of a qualitative survey, observation and literature study, the thesis shows which means of travel are the most used by high school pupils, their motives of transportation choice and which criteria they have in order to start to cycle on their way to school. A series of proposals are presented in the thesis for how we can get high school students to changes their way of travel to school from motorised vehicles to bicycles. Some of the measures discussed are: - Shifting school start to a later time in the day. - Inform pupils and parents about the positive effects of cycling, as well as the negative consequences of sitting too much and use of motorised vehicles. - An urban planning that focuses on cycling and walking instead of driving. - Making the bicycle and electric bike popular and trendy.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectlevevanernb_NO
dc.subjectreisevanernb_NO
dc.subjecthverdagsaktivitetnb_NO
dc.subjectfysisk aktivitetnb_NO
dc.subjecthelsefremmende tiltaknb_NO
dc.subjecthelseforebyggende tiltaknb_NO
dc.subjectfolkehelsenb_NO
dc.subjectreisevaneundersøkelsenb_NO
dc.subjectungdomnb_NO
dc.subjectskolereisenb_NO
dc.subjectvideregående skolenb_NO
dc.subjectsykkelnb_NO
dc.subjectbilnb_NO
dc.subjectmopednb_NO
dc.subjectTrondheimnb_NO
dc.titlePå vei til skolen : undersøkelse av reisevaner for elever i videregående skolenb_NO
dc.title.alternativeOn the way to school : survey of travel habits for pupils in high schoolnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Building and regulation planning: 234nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Urbanism: 237nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Spatial, territorial planning: 238nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Community medicine, Social medicine: 801nb_NO
dc.source.pagenumber169nb_NO
dc.description.localcodeM-BYREGnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel