Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPedersen, Kristine Fatland
dc.contributor.authorStøle, Sindre Hauge
dc.date.accessioned2015-11-04T13:19:35Z
dc.date.available2015-11-04T13:19:35Z
dc.date.copyright2015
dc.date.issued2015-11-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2359268
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å se på hvilken effekt fysisk tilstedeværelse av bank har på små- og mellomstore nyetablerte bedrifter i Haugesundregionen. Små- og mellomstore bedrifter i Norge er en viktig bidragsyter til verdiskapningen i Norge. I tillegg til å bidra til verdiskapning bidrar disse bedriftene til nye arbeidsplasser og dermed bosetting i hele landet, ikke bare i og rundt byene. Gründere som skal etablere bedrifter er som oftest avhengig av en eller annen form for ekstern finansiering og kapitalmarkedet spiller derfor en sentral rolle i dette spørsmålet. Det er i denne sammenheng naturlig å se på banker da dette er en av de største kredittinstitusjonene som tilbyr lånekapital og andre tjenester som bedrifter benytter seg av. Hovedproblemstillingen for denne oppgaven er: Hvilken effekt har fysisk tilstedeværelse av bank på nyetablerte små- og mellomstore bedrifter i Haugesundregionen? Underproblemstillingene for denne oppgaven er: 1. Bruker nyetablerte aksjeselskap og enkeltpersonforetak banken likt? 2. Hvilke faktorer mener små- og mellomstore bedrifter er viktige når de velger bank? 3. Er det konkurranse mellom bankene i Haugesundregionen? Det er begrenset med studier som ser på disse problemstillingene. For å kunne svare på problemstillingen har vi tatt utgangspunkt i eksisterende teori på området og basert oppgaven på en kvantitativ undersøkelse av små- og mellomstore bedrifter i Haugesundregionen, samt gjennomført kvalitative intervjuer med bedriftsrådgivere ved ulike banker i Haugesundregionen. Funn fra studien tyder på at bedrifter med ulike organiseringsformer ikke bruker banken likt. Vi ser tendenser på at aksjeselskap er mer aktive i sin bruk av banken enn hva enkeltpersonforetak er. Videre kan det se ut som at den viktigste faktoren for valg av bedriftskundeforhold i bank er hvilken bank gründeren hadde som privatperson fra før. Til slutt tyder funn fra undersøkelsen på at det er konkurranse mellom banker både i bykommuner og omland. På bakgrunn av svarene på underproblemstillingene konkluderer vi med at fysisk tilstedeværelse av bank har en effekt på nyetablerte små- og mellomstore bedrifter i Haugesundregionen og at denne effekten er positiv.nb_NO
dc.description.abstractThe purpose of this thesis is to examine which effect the physical presence of banks on small and medium-sized businesses in the region of Haugesund. Small and medium-sized businesses in Norway are important contributors to value creation in Norway. In addition to value creation, these firms contribute to employment growth which encourages migration to the countryside, not only in and around cities. Entrepreneurs who establish businesses are often dependent on some form of external financing, and the capital market therefore plays a central role in this question. It is natural to look at banks in this context, as they are the largest credit institution offering capital loan and other services that companies utilize. The thesis question to be addressed is: Which effect does physical presence of banks have on newly established small and medium-sized businesses in the region of Haugesund? Secondary issues for this thesis are: 1. Do corporations and sole proprietorships utilize banks similarly? 2. Which factors are important for small and medium sized businesses through customer relationship with the bank? 3. Is there competition between banks in the region of Haugesund? There are limited studies looking at these issues. To find answers to the thesis question, we began with existing theories in the field and utilized a quantitative survey of small- and medium-sized businesses in the region of Haugesund. To further our insight, we conducted qualitative interviews with business consultants at various banks in the region of Haugesund. Findings from the study suggests that firms with different organizational forms do not use banks alike. Evidence indicates corporations are more active in their use of banks than sole proprietorships. Furthermore, it appears the most important factor for bank selection as an entrepreneur is which bank the entrepreneur had as a private person from before. Finally, findings from the survey suggests that there is competition between banks in both municipalities and surrounding areas. Based on the results of this study, we conclude that the physical presence of banks has an effect on newly established small and medium businesses in the region of Haugesund, and that this effect is positivenb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectSMBnb_NO
dc.subjectbanknb_NO
dc.subjectdistriktnb_NO
dc.subjectgründernb_NO
dc.subjectnyetableringnb_NO
dc.subjectHaugesundregionennb_NO
dc.subjectHaugalandetnb_NO
dc.titleHvilken effekt har fysisk tilstedeværelse av bank på små- og mellomstore bedrifter i Haugesundregionen?nb_NO
dc.title.alternativeWhich effect does physical presence of banks have on newly established small and medium-sized businesses in the region of Haugesund?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212nb_NO
dc.source.pagenumber114nb_NO
dc.description.localcodeM-ØAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge