Hvilke faktorer virker inn på hvorvidt bedrifter adopterer ny teknologi? : en kvalitativ studie med utgangspunkt i SkillHearts nyutviklede videorekrutteringsteknologi
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2359020Utgivelsesdato
2015-11-02Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1071]
Sammendrag
I en tid med stadige teknologiske fremskritt står kunnskap om hvorfor noen løsninger blir akseptert, mens andre blir forkastet svært sentralt. Suksessraten til nye teknologitjenester er relativt lav {Van Ittersum, 2006 #2}. Dersom tilbydere på et tidlig stadie kjenner de fremtredende faktorene for aksept av deres teknologi, kan de minimere risikoen for å lansere noe som hverken oppfattes som nyttig eller brukervennlig, og bevisst øke sjansene for at adopsjonsgraden blir høy.
Med utgangspunkt i SkillHeart, en oppstartsbedrift`s nyutviklede
videorekrutteringsteknologi, har vi gjennomført en kvalitativ studie med brukerundersøkelser, intervjuer og testing av teknologien med 8 norske bedrifter, henholdsvis 4 store og 4 små. Målet har vært å undersøke deltagernes opplevelse av
brukervennlighet og nytte, og innhente essensiell informasjon om fenomenet teknologiaksept, både for SkillHeart og andre gründere.
Teknologiaksept-modellen har blitt brukt som teoretisk rammeverk til å addressere problemstillingen: Hvordan kan “teknologiaksept-modellen” benyttes kvalitativt for å forstå hvilke oppfattede faktorer som påvirker norske bedrifters aksept av en-veis videoteknologi i deres rekrutteringsprosess? In an era of new technological advances, knowledge about why some solutions are accepted while others are rejected is crucial. The success rate of new technologies is relatively low (Van Ittersum, Rogers et al. 2006). It could be that if the providers at an
early stage had known the prominent factors for acceptance of their technology, one would be able to minimize the risk of launching something that is neither perceived as useful or userfriendly from their potential users.
With the basis from a startup company's newly developed video recruitment technology we conducted a qualitative study using surveys, interviews and testing the technology with 8 Norwegian companies, respectively 4 large and 4 small. The goal has been to examine these participants' experience of ease of use and usefulness, both with the goal of contributing to the knowledge field of technology acceptance and simultaneously obtain essential information about the phenomenon of technology acceptance, both for SkillHeart and other entrepreneurs.
The technology acceptance model has been used as a theoretical framework to address the problem: How can the technology acceptance model be used qualitatively to understand the perceived factors that influence Norwegian companies' acceptance of one-way video technology in their recruitment process?