Prestasjonsmåling i Flytoget
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/225325Utgivelsesdato
2014-11-04Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1071]
Sammendrag
Temaet for denne masteravhandlingen er hvordan Flytoget kan påvirke sine ansatte gjennom sitt prestasjonsmålesystem. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan de ansatte mener dagens systemet fungerer og hvordan det kunne vært endret til det bedre. Temaet belyses ved hjelp av målsettingsteori, prinsipal-agent-teori og balansert målstyring. Målsettingsteori omhandler hvordan selve målingene motiverer og prinsipal-agent-teori omhandler hvordan ledelsen kan påvirke gjennom belønninger. Balansert målstyring er et helhetlig rammeverk som integrerer strategien til virksomheten inn i prestasjonsmålingen.
Bakgrunnen for oppgaven er at mennesker stadig blir en viktigere ressurs for virksomheter og samtidig at mennesker setter sine egne interesser først. Prestasjonsmålesystemet skal sikre at ledelsen får nødvendig informasjon om hvordan virksomheten presterer og påvirke de ansatte til en bestemt atferd. På bakgrunn av dette har vi undersøkt hvordan prestasjonsmålesystemet til Flytoget bør være utformet for å kunne påvirke de ansatte til å arbeide effektivt.
Funnene viser at Flytogets ansatte mener prestasjonsmålene og bonusordningen i Flytoget innehar flere gode egenskaper. De ansattes arbeidsinnsats blir positivt påvirket av både prestasjonsmålingene og bonusordningen. Funnene viser også at Flytoget tydelig kommuniserer strategi og at de tydelig kommuniserer hvordan ansattes arbeidsoppgaver er knyttet til strategien. For å påvirke de ansatte til å arbeide effektivt, konkluderer vi med at Flytoget med små endringer bør beholde prestasjonsmålesystemet slik det er i dag.