dc.description.abstract | Denne oppgaven omhandler Forsvarets arealplanlegging for skyte- og øvingsfelt i sjø. Det er
ingen som kan eie et område på sjøen, men når Forsvaret skal ta i bruk et sjøområde for
militære øvelser må de ekskludere andre brukerinteresser. Dette er av sikkerhetsmessige
grunner, men oppgaven beskriver også et problemkompleks der andre brukerinteresser i
nærområdet ikke er forenlig med Forsvarets aktivitet.
I Norges kyst- og sjøområder kan man merke en generell økende interesse, dette kan være
boligutbygging i sør og andre brukerinteresser lenger nord som for eksempel
fiskeoppdrettsanlegg.
Forsvaret må som alle andre sende inn søknader og registrere sine områder i sjø, og bruk av
disse. Når det gjelder skyte- og øvingsfelt kan dette være utfordrende i arealplanprosessen.
Noen skyte- og øvingsfelt er ikke i like mye bruk som andre, og Forsvarsbygg opplever
tilfeller der det er vanskelig å holde av disse områdene som det ikke er mye aktivitet på.
Dette gjelder spesielt for kystnære sjøområder, da de feltene som ikke er utenfor
grunnlinjen er dannet før plan- og bygningsloven ble gjeldene for sjøområdene. Dette betyr
at feltene ikke har noen formell status (bortsett fra der Forsvaret har etablert
forbudsområder med hjemmel i Lov om forsvarshemmeligheter), og videre er uten
arealbruksmessig vern om andre brukerinteresser finner samme område aktuelt for deres
bruk/virksomhet. Dette fører til forvirring og uenigheter.
Jeg har derfor jobbet ut fra denne problemstillingen; Hvilke virkemidler gjennom
arealplanlegging har Forsvaret for kontroll av arealbruk for skyte- og øvingsfelt i sjø?
Denne masteroppgaven beskriver et tema som det tidligere har vært lite forskning på.
Oppgaven er skrevet fra Forsvarsbyggs perspektiv og har som formål å belyse eventuelle
utfordringer med tanke på planarbeid, og konflikter vedrørende Forsvarets militære øvelser
og andre brukerinteresser i sjø.
Med dette vil jeg konkludere at Forsvarets behov for skyte- og øvingsfelt er fullstendig til
stede. Videre finner jeg behovet for registrering av felt i kystnære strøk i arealplanlegging
som økende.
The purpose of this thesis was to examine the Norwegian defence forces area planning for
shooting and exercise at sea. This military exercise demand special conditions and an
exclusive right of use. How access granted rights to use? The land use at sea are unique since
there do not exist exclusive land rights. To secure areas for military exercise the area
planning is a necessary instrument for safety reasons and has the purpose to prevent area
conflicts.
The Defence Force is obligated thru the Planning and Building Act of 2008, to submit an
application for new establishment, or change in use for the area. If an area, for different
reasons is not registered, the area do not have any formal status. This means that there is no
collateral preventing others to claim rights of use, (except when the Defence Force claim
rights thru the Act).
This study is written in collaboration with NDEA (the Norwegian Defence Estates Agency),
and aims to highlight the challenges in term of area planning concerning military exercises at
sea.
The studies in this thesis has been executed to address the following; which procedural
measures and legal instruments in area planning does the Norwegian Defence Force have for
conducting military exercises at sea? | nb_NO |