Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNguyen, Therese
dc.date.accessioned2014-08-18T08:39:43Z
dc.date.available2014-08-18T08:39:43Z
dc.date.copyright2014
dc.date.issued2014-08-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/217408
dc.description.abstractVi har i denne oppgaven valgt å se Obamas endringsledelse i form av Kotters 8 – steg, supplert med Aristoteles sin klassiske kommunikasjonsmodell. Der formålet er å finne en sammenheng, eventuelle likheter, mellom Obamas endringsledelse og Kotters 8- steg. Dette fra Obamas politiske karriere i perioden 2002 frem til 2012. Obama stilte som presidentkandidat under en turbulent periode i det amerikanske samfunn, der USA var preget av Bush II administrasjons politikk. Han er et godt eksempel på en karismatisk og endringsorientert leder, og den første afroamerikanske president i de forente stater. Han har gjennom sine taler berørt mennesker over hele verden, og oppfattes som en fremragende retoriker. Gjennom Aristoteles sin klassiske kommunikasjonsmodell appellerer Obama til folket. I likhet med Kotters teori øker han oppmerksomheten og gjør de forente stater bevisst nødvendigheten ved en endring. Han har samlet sammen et mektig team med gode rådgivere og noen av verdens mest innflytelses rike mennesker. Obama fremstår som en dyktig nettverksbygger, og gjennom sosial årvåkenhet bygger han sterke koalisjoner. Ved å bruke historier, enkle ord og formuleringer i sine taler lykkes Obama med å formidle et budskap folk lettere kan forstå og huske, der han fremstår som konsistent og troverdig. Han er bevisst sin rolle, og innovativ i sin retorikk. Han har en sterk påvirkning på omgivelsene, og har evnen til å bevare sinnsroen i håndtering av kriser og store utfordringer. Samtidig har han flere raske suksesshistorier han kan referere til. Tiltross for fremskrittene stopper han ikke opp, men fortsetter å utføre endringer inkludert de han ikke har fullført i første omgang. Obama appellerer til folks følelser og forankrer nye atferd gjennom sosiale normer og felles verdier. ”Hans ord får oss til å se sannheter vi ikke har sett før, gir oss en tilknytning vi ikke tidligere har følt. Talene gjør en forskjell, fordi de skaper en ny virkelighet. De samler det som var splittet, forener amerikanere som var atskilt av partitilhørighet og mistenkelighet. Å få mennesker til å se og oppleve hverandre på en ny måte, er ikke bare ord. Det er å endre verden.”- (Prosa, 2012)nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.relation.ispartofseries;Kotters 8- Steg & Barack Obama
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectSamfunnsvitenskapnb_NO
dc.subjectRetorikknb_NO
dc.subjectStrategisk ledelsenb_NO
dc.subjectendringsledelsenb_NO
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240nb_NO
dc.titleKotters 8- Steg & Barack Obamanb_NO
dc.title.alternativeKotters 8- Step & Barack Obamanb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber78nb_NO
dc.description.localcodeM-ØAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Norway