Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPirisi Guerreiro, Joao Nuno
dc.date.accessioned2014-08-18T08:06:07Z
dc.date.available2014-08-18T08:06:07Z
dc.date.copyright2014
dc.date.issued2014-08-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/217392
dc.descriptionEn oppgave om hvordan samarbeid mellom ulike typer organisasjoner kan produsere positive resultater som tilfredsstiller alle inkluderte parter. Hvilke suksessfaktorer som foreligger, og hvordan tilhørende utfordringer håndteres når organisasjonenes ulike natur kan skape komplikasjoner i samarbeidets prosess.nb_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven omhandler et studie av suksessfaktorer for samarbeid mellom ulike typer organisasjoner. Med den bakgrunn er følgende problemstilling formulert. Hvordan kan samarbeid mellom ulike organisasjoner som Marine Harvest og WWF bidra til tilfredsstillende positive resultater for begge organisasjonene? For å besvare det overordnede forskningsspørsmålet samt delspørsmål opplistet i kapittel 1.2, har oppgaven gått i dybden på samarbeidet mellom det kommersielle oppdrettsselskapet Marine Harvest (MH) og miljøorganisasjonen World Wide Fund for Nature (WWF). Organisasjonene har samarbeidet for å transformere Marine Harvest til en mer miljøfokusert virksomhet. Dette har blitt gjort mulig ved hjelp av utviklingen, og implementeringen av en omfattende miljøstandard, med strengere krav enn nasjonale lovverk, kalt Aquaculture Stewardship Council (ASC). Fordi samarbeidet er preget av store endringstiltak fra Marine Harvests side, og er et samarbeid mellom to svært ulike organisasjoner, har det bydd på noen unike utfordringer. I den forbindelse ble det valgt en kvalitativ metodeform, og det ble gjennomført intervjuer med sentrale personer fra begge organisasjoner, med erfaring fra et høyt nivå og kunnskap om de strategiske aspektene rundt samarbeidet. Intervjuene avslørte at de underliggende suksessfaktorene er nokså generelle. Del 4 omhandler den overordnede samarbeidsprosessen, som har fungert som en suksessfaktor, mens Del 5 av oppgaven er viet til resterende respektive hovedfaktorer, der en kontinuerlig utvikling og vekst, kommunikasjon og en modningsfase fremstår som spesielt utslagsgivende for samarbeidets suksess. I tillegg var tillit, forståelse og åpenhet helt essensielt for at samarbeidet kunne fungere. Det ble også avslørt hvilke unike utfordringer organisasjonene har møtt på med hensyn til suksessfaktorene, og samarbeidets prosess generelt, spesielt innenfor kommunikasjon, grunnet at organisasjonenes eksistensielle formål er så forskjellig. Resultatene tyder på at samarbeidet ikke kunne fungert uten en god synergi mellom de ulike suksessfaktorene, og håndteringen av tilhørende utfordringer, som ble enklere håndtert grunnet en godt utført overordnet samarbeidsprosess preget av tillit. This study resolves around the study of key success factors for partnerships between different types of organizations. The following research question has been formulated, taken the study’s purpose into consideration. How can partnership between different types of organizations like Marine Harvest and WWF result in satisfying results for both organizations? To answer the research question, including sub-questions listed in chapter 1.2, the study has delved into the partnership between the commercial aquaculture company Marine Harvest (MH) and the environmental organization World Wide Fund for Nature (WWF). The organizations have worked together to transform Marine Harvest into a business with increased environmental focus. This has been made possible due to the creation of a strict environmental standard, with requirements beyond national legislations, called Aquaculture Stewardship Council (ASC). The partnership has resulted in unique challenges, due to the organizations being different and the partnership requiring significant changes for Marine Harvest. A qualitative research form was thus chosen as the ideal research method, and key persons from both organizations were interviewed to gain an in-depth understanding of the partnership. The interviews revealed that the underlying success factors are somewhat generic. Part 4 in the study resolves around the partnership’s process, which in itself was a success factor, while Part 5 resolves around the remaining key factors. A continuous evolution, communication and a maturity phase stood out as essential for success, in addition to trust, transparency and understanding. In terms of challenges, they were especially relevant in regards of communication, and often had a relation to the existential purpose of the organizations being different. The results indicate that the partnership would not have been possible without good management of the challenges related to the success factors, as well as a good synergy between them, which resulted in a good partnership process characterized by trust.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240nb_NO
dc.subjectEndringsstrateginb_NO
dc.subjectStrategy for changenb_NO
dc.subjectOrganizational communicationnb_NO
dc.subjectOrganisasjonskommunikasjonnb_NO
dc.subjectSamfunnsansvarnb_NO
dc.subjectCorporate Social Responsibilitynb_NO
dc.subjectStrategic alliances and partnershipsnb_NO
dc.subjectStrategiske samarbeidnb_NO
dc.subjectMotiver for strategiske samarbeidnb_NO
dc.subjectMotives for strategic alliances and partnershipsnb_NO
dc.subjectStrategic alliance processnb_NO
dc.subjectStrategisk samarbeidsprosessnb_NO
dc.subjectKey success factors for partnership between different organizationsnb_NO
dc.subjectSuksessfaktorer for samarbeid mellom ulike organisasjonernb_NO
dc.titleMarine Harvest & WWF-Norge : et strategisk samarbeid for en bærekraftig fremtidnb_NO
dc.title.alternativeMarine Harvest & WWF-Norway : a strategic partnership for a sustainable futurenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber72nb_NO
dc.description.localcodeM-ØAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel