Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThomassen, Heidi Sunde
dc.date.accessioned2014-08-15T10:14:49Z
dc.date.available2014-08-15T10:14:49Z
dc.date.copyright2014
dc.date.issued2014-08-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/217304
dc.description.abstractUtdanning innen entreprenørskap og innovasjon er en økende trend, og NMBU har tilbudt sitt masterprogram siden 2008. Denne oppgaven har som formål å se om mer praktisk undervisning i master i entreprenørskap og innovasjon kan gi økt praktisk læringsutbytte for NMBU-studenter. Jeg har gjennomført et kvalitativt case-studie der Chalmers Entreprenørskole i Gøteborg er caset. Caset er valgt fordi Chalmers er ledende i Norden på entreprenørskapsutdanning. NMBU kan dra fordeler av å se på denne masterutdanningen, og videreutvikle sitt eget masterprogram, spesielt innenfor aksjonsbasert utdanning. Datainnsamlingen er basert på intervjuer med studenter på Chalmers og NMBU for å kartlegge læringsutbyttet av utdanning innen entreprenørskap. Jeg fokuserer på viktigheten av et teoretisk grunnlag i entreprenørskap, praktisk undervisning og kreative metoder. Dette er alle viktige elementer på både Chalmers og NMBU. Hovedfunnene i oppgaven viser at studentene på NMBU ønsker med praksis i studiet sitt, men at de ikke nødvendigvis vil starte bedrift i studietiden. Studentene på Chalmers har høgt læringsutbytte av aksjonsbasert utdanning, og også NMBU-studenter vil dra nytte av at masterprogrammet legger inn flere praktiske elementer i tillegg til Gründerskolen. En tilpasset versjon av Chalmers undervisningsmodell gjør at studenter på NMBU får bedre innsikt og forståelse for entreprenørskap, og det som venter dem etter fullførte utdanning. Educations in entrepreneurship are an increasing trend, and NMBU has offered its program since 2008. This master thesis aims to examine if a more practical education in the master of entrepreneurship and innovation can give an increased learning outcome for the NMBU-students. I have conducted a qualitative case study where Chalmers School of Entrepreneurship is the case. The case is chosen because Chalmers is leading in the Nordic countries in entrepreneurial education. NMBU can take advantage of looking at this master program, and further develop its own master program, especially within action-based education. The data collection is based on interviews with students at Chalmers and NMBU to map out the learning outcome of the entrepreneurial education. I focus on the importance of a theoretical foundation, practical education, and creative methods. These are all important elements at both Chalmers and NMBU. The main discovery in the thesis is that the students at NMBU want more practice in their education, but they dint necessarily want to start their own venture in their student days. The students at Chalmers have a high learning outcome from action-based education, and also NMBU-students will benefit from a master program with more practical elements alongside the Norwegian Entrepreneurship School. An adapted version of Chalmers educational model can make students at NMBU get better insight and understanding for entrepreneurship, and what awaits them after completing their education.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.subjectEntrepreneurshipnb_NO
dc.subjectEntrepreneurial educationnb_NO
dc.subjectAction-based learningnb_NO
dc.titleAksjonsbasert utdanning : en studie av entreprenørskapsutdanningen ved Chalmers, og hvordan denne modellen kan forbedre læringsutbyttet på master i entreprenørskap og innovasjon på NMBUnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber69nb_NO
dc.description.localcodeM-EInb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel