dc.description.abstract | Balansert målstyring (BM) er et prestasjonsmålingssystem som er blitt brukt i over 20 år og som er ett av de mest brukte i verden. BM er i denne oppgaven basert på Kaplan og Nortons modell hvor økonomiske, kunde, interne prosesser og læring og vekst perspektivene danner rammeverket. Rammeverket balanserer mellom langsiktige og kortsiktige mål, resultat- og ytelses indikatorer samt finansielle og ikke – finansielle styringsparameterer. Fra starten utav har fokuset vært på store virksomheter, men det mangler den dag i dag, mye teori og forskning på utbredelsen og effekten av BM i små virksomheter.
Små virksomheter på lik linje med store virksomheter har også behov for et prestasjonsmålingssystem for å kunne konkurrere i dagens marked, samt utvikle seg og bli bedre. Med utgangspunktet i at BM er mest utbredt i energibransjen, samt der effektene har vært størst, er ønske med denne studien å undersøke hvor utbredt BM er blant små virksomheter i energibransjen. Det er også ønske om å studere hvilke effekter de har hatt av BM, eventuelle implementeringsproblemer og om BM blir benyttet ubevisst.
Studiet er basert på en kvantitativ undersøkelse av små virksomheter i energibransjen i Norge. Informasjonen ble innhentet ved hjelp av elektronisk spørreundersøkelse utformet ved hjelp av Questback. Konklusjoner trekkes på grunnlag av 31 respondenter.
Utbredelsen av BM blant små virksomheter i energibransjen er liten, hvor det kun er 6,45 % av respondentene som har implementert det i dag. Effektene er knyttet til å forbedre kvaliteten på produktet/ servicen til virksomheten, øke kompetanse til ansatte, øke markedsandeler samt å øke fortjenesten og redusere kostnader. Det største implementeringsproblemet er knyttet til at ikke hele virksomheten er med i utviklingen av styringskortet. Det minste problemet var knyttet til ledelsen, men det skal nevnes at det var daglig ledere/ administrerende direktører som besvarte undersøkelsen, der det er muligheter for at de svarte det det de følte var det sosialt riktige.
Respondentene som ikke bruker BM i dag, bruker mange av de typiske kjennetegnene til konseptet, noe som indikerer til ubevisst bruk av BM. Selv om liten andel har implementert BM i dag, tyder det på at mange av kjennetegnene til BM brukes i prestasjonsmåling og styringssystemene i små virksomheter i energibransjen. | nb_NO |