Utvikling av bremsesystem til rulleski
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/189176Utgivelsesdato
2011-10-07Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (RealTek) [1707]
Sammendrag
Dette prosjektet bygger på en idé om å gjøre ferdsel på rulleski tryggere. Det er per dags dato kun et fåtall bremsesystemer på markedet, og alle baseres på bakkebrems- prinsippet.
Bakkebremsen er enkel og består av en arm med påmontert bremsekloss som vipper om et punkt, slik at bremseklossen går treffer hjulet. Denne bremsen er både stor og tung, og blir derfor nedprioritert ved kjøp av rulleski.
Et nytt konsept, Rollersafe er derfor konstruert og beregnet. Rollersafe fungerer slik at to lameller blir presset mot felgens side, ved hjelp av en skruehylse og en aktiviseringsarm. En lineæraktuator sørger for at aktiviseringsarmen roterer.
Rollersafe har blitt endret flere ganger gjennom prosjektperioden. Dette skyldes hovedsakelig at forarbeidet gikk ut på å undersøke ut om det var teknisk mulig å integrere bremsen i hjulet eller ikke. Da det ble konstatert at dette ble vanskelig å gjennomføre, falt beslutningen om å benytte en utenpåliggende brems. En rekke nye måter å angripe problemstillingen på ble derfor åpnet.
Rollersafe er dimensjonert for å tåle de belastningene en rulleski blir utsatt for, og alle resultater er verifisert med FEM- analyser.
Bremsen er i stand til å retardere skien med rett i underkant av 4 m/s2, dette tilsvarer normal oppbremsing med bil.
Belastningsutsatte deler som hjuloppheng og hjulaksel, er dimensjonert med en forventet levetid på 10 år ved bruk på aktivt mosjonist nivå.
Rendrerte bilder av Rollersafe er framstilt for å gi et bedre design inntrykk. Her er det foretatt en liten konstruksjonsendring for å gjøre produktet mer presentabelt. Endringen vil faktisk gjøre konstruksjonen sterkere. Bildene viser Rollersafe både i sin helhet og av viktige detaljer med innvirkning på bremsesystemet.
For å komme i mål med prosjektet er det kommet med forslag til forbedringer og videre arbeid. Det er også gitt et forslag til et helt nytt konsept, som mest sannsynlig vil være lettere å kommersialisere. Det er også her kommet med forslag til hva som må gjøres før en eventuell prototyp kan produseres. This project builds on an idea to make exercising on rollerskis more secure. It is currently
only a handful of brake systems on the market, all based on the clasp-brake principle.
The clasp- brake is a simple construction and consists of an arm with a mounted brake pad
that tilts about a point, so that the brake block touches the wheel. This brake is both large
and heavy, and therefore given low priority when buying rollerskis.
A new concept, Rollersafe, is designed and calculated. Two discs are pressed against the rim
side, using a screw and an activationarm. A linear actuator ensures the activationarm to
rotate.
Rollersafe has been changed several times during the project period. This is mainly because
the preliminary study was to investigate whether it was technically possible to integrate the
brake inside the wheel or not. When it was ascertained that this was difficult , I took the
decision to mount the brake on the outside of the rim. This opened several new ways to
solve the problem.
Rollersafe is designed to withstand the strain a rollerski is exposed to, and all results are
verified with FEM analysis.
The brake is able to decelerate the ski with almost 4 m/s2, which corresponds to normal
braking with a car. Specially strain exposed parts, such as wheel suspension and wheel axle,
is designed with a life expectancy of 10 years by the use of an active exerciser.
Rendered photos of Rollersafe are manufactured to provide a better design idea. There has
been a slight design change to make the product more presentable. The change will actually
make the structure stronger. The pictures show Rollersafe in its entirety and of important
details with impact on the brake system.
To bring the project to an end, there has been made suggestions for improvements and
future work. It is also given a proposal for an entirely new concept, which most likely will be
easier to commercialize. With regard to future work and prototyping of the new concept,
suggestions have been made on things that need to be done.
For reasons of production, the model is to find in the back of the report electronically (CD).