Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAasheim, Jan-Fredrik
dc.date.accessioned2011-09-28T12:24:11Z
dc.date.available2011-09-28T12:24:11Z
dc.date.copyright2011
dc.date.issued2011-09-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/188712
dc.description.abstractSAMMENDRAG I fremtiden vil det trolig bli stilt enda strengere krav til energiforbruk for transport av personer og gods på offentlige veier. Vi er i realiteten dermed tvunget til å vurdere alternative metoder for utforming av kjøretøy slik at de blir mindre og lettere. Samtidig må funksjonaliteten og komforten til en konvensjonell bil opprettholdes i så stor grad at forbrukerne faktisk er villige til å akseptere endringene. Ideen bak dette kjøretøykonseptet er opprinnelig lansert av førsteamanuensis ved IMT / UMB, Jan Kåre Bøe. Konseptet er et lettvekts 3-hjulskjøretøy med plass til en voksen og to barn, eller en sjåfør og tilsvarende lastevolum. Kjøretøyet skal ha to hjul bak og ett foran, mulighet for lene seg i svinger som en motorsykkel og skal kunne registreres som en trike. Konseptet har fått navnet "Dolphin Family". Totalkonseptet skal utvikles gjennom en rekke delprosjekter, hvor da denne prosjektoppgaven har som hovedmål å utrede, designe og konstruere et forslag til kjøretøyets bærende rammestruktur og bakhjulsoppheng. Av praktiske og tidsmessige årsaker er oppgaven begrenset til ikke å spesifisere andre deler av kjøretøyets chassis, som bla. forhjulsoppheng, motor, bremser og drivverk. Utviklingsarbeidet har bestått av utredning av eksisterende 3-hjulskjøretøy og relevante utformingsprinsipper, skissering og vurdering av flere prinsippforslag, og grunnlagsberegninger for et foreløpig løsningsforslag. Sannsynlige belastninger er kartlagt og profil- og materialvalg for konstruksjonen er foretatt gjennom systematiske vurderinger. Videre er strukturspenninger analysert vha. FEM og forsøkt optimalisert med hensyn til lav vekt. Til sist er løsningen presentert med 3D-renderinger, aktuelle produksjonsmetoder er drøftet og et grovt kostnadsoverslag er utarbeidet for prototypefremstillingen. Løsningsforslaget er ca. 3,1 m langt og 1,4 m bred, og basert på en antatt fullastet totalvekt på 800 kg. Kjøretøyet kan tilte opp mot 45° i sving vha. et automatisk hydraulisk system. I dimensjoneringsarbeidet er det valgt å fokusere på to hovedkomponenter; rammekonstruksjonen og svingarmene i bakhjulsopphenget. Rammen kan karakteriseres som en plattform satt sammen av knekte aluminiumsplater. Rammekonstruksjonen er dimensjonert for å tåle en antatt maksimal akseptabel belastning som oppstår i det forhjulet treffer en forhøyning ved full oppbremsing. Ved overbelastning vil en skjærbolt i innfestingen av forhjulsgaffelen ødelegges først og kan enkelt repareres. Rammen veier kun 39,1 kg (kun plater), og har dermed et meget gunstig forhold mellom vekt og styrke. Bakhjulsopphenget består av langsgående svingarmer, som roteres vha. hydrauliske sylindre slik at kjøretøyet tilter. Svingarmene er i hovedsak utformet av to firkantprofiler i aluminium. Bakhjulsopphenget tåler en viss vertikal støtbelastning mot bakhjulet samtidig som kjøretøyet holder maksimal akselerasjon i full sving. Ved overbelastning vil et utskiftbart stag knekke før andre komponenter blir skadet. Øvrige komponenter i løsningsforslaget er ikke spesifisert eller beregnet, men rapporten antyder at det kan benyttes eksisterende løsninger, som hjul og forhjulsgaffel med støtdemping fra motorsykkel. En del antakelser og grunnlagsberegninger bærer preg av høy usikkerhet, f.eks. i forhold til kjøreegenskaper, belastningsstørrelser og utmattingsproblematikk. Det gjelder også i forhold til tilpassning av kjøretøyets resterende hoveddeler som øvre karosseri og interiør. I dette utviklingsarbeidet er det lagt mest vekt på bakgrunnsutredning og prinsippdrøfting, fremfor detaljering og dimensjonering av konstruksjonen. Rapporten er derfor ikke et fullgodt produksjonsunderlag i seg selv, men kan være verdifullt bakgrunnsmateriale for videre utvikling av Dolphin Family. ABSTRACT In the future there will probably be made even stricter requirements on energy consumption for transportation of people and freight on public roads. We are in fact forced to consider alternative methods in the design of vehicles, in order to make them smaller and lighter. Still, the functionality and comfort of a conventional car has to be maintained to the extent that consumers actually are willing to accept the changes. The basic idea behind this concept was originally introduced by Professor Jan Kåre Bøe at IMT / UMB. The concept is a lightweight 3-wheeled vehicle, with capacity of one adult and two children, or one adult and equivalent load volume. The vehicle shall have two rear wheels and one in front, the ability to bank like a motorcycle while cornering, and be approvable as a trike. The concept has been named "Dolphin Family". The complete concept will be developed through a series of subprojects, where as this project assignment's main goal is to investigate, design and construct a proposal for the vehicle's main frame and rear suspension. Because of time limits and practical reasons, the task is limited not to specify other parts of the vehicle chassis, such as front suspension, engine, brakes and powertrain. The carried out work includes investigation of existing 3-wheel vehicles and related design principles, drafting and consideration of several proposals, and basis calculations for a preliminary solution. Probable load cases are identified, and the structure's beams and materials are selected through systematic reviews. Furthermore, the structural stresses are analyzed using FEM. The structure is attempted optimized for minimum weight, and then presented with renderings of a 3D model. Finally, appropriate production methods are discussed and a rough cost estimate is carried out, all with respect to a prototype. The final proposed solution is about 3.1 m long and 1.4 m wide, and the structure is based on an assumed fully loaded vehicle weight of 800 kg. The vehicle can tilt up to 45° while cornering by using an automatic hydraulic system. Two main components have been chosen for the detailed constructional work; the frame structure and the swing arms for the rear suspension. The frame can be characterised as a platform structure, composed of bent aluminum plates. The frame is designed to withstand an expected maximum and acceptable load which occurs when the front wheel hits a bump at full braking. When overloaded, a shear bolt in the front wheel fork joint is destroyed first, which is then easily repairable. The weight of the frame is only 39.1 kg (only sheet metal), and thus has a very favorable weight to strength ratio. The rear suspension consists of longitudinal swing arms, which is rotated by means of two hydraulic cylinders. The swing arms are mainly formed by two square aluminum profiles. The rear suspension can withstand a certain vertical shock loading to the rear wheel while the vehicle holds maximum acceleration and turning angle. In case of overloads, a changeable rod acts as a fail-safe element by breaking before other components are harmed. Remaining components in the proposed solution are not completely specified or calculated, but the project paper suggests a possibility of using existing solutions, such as wheels and front fork with shocks from a motorcycle. A number of assumptions and calculations in this report are characterized by significant levels of uncertainty. Especially in relation to vehicle handling, load sizes and fatigue. This also applies in relation to the adaptation of the vehicle's remaining structure, such as the upper body and interior design. This thesis has placed most emphasis on background investigation and discussion of design principles, rather than detailing and design of the final structure. As a result, this report is not a fully adequate production document. But the paper may offer valuable background material for further development of Dolphin Family.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjecttrikeen_US
dc.subjectDolphinen_US
dc.titleDolphin Family, del C : utvikling av ramme og hjuloppheng for 3-hjulskjøretøyen_US
dc.title.alternativeDolphin Family, part C : development of frame and suspension for a 3-wheeled vehicleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Mechanical engineering: 570::Machine construction and engineering technology: 571en_US
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Industrial and product design: 640en_US
dc.source.pagenumber221en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel