Browsing Faculty of Science and Technology (RealTek) by Author "Naalsund, Margrethe"
Now showing items 1-12 of 12
-
A classroom study : students’ creative collaborative mathematical reasoning and teacher actions : design principles for learning of and through CCMR competency
Hansen, Ellen Kristine Solbrekke (PhD Thesis;2022:56, Doctoral thesis, 2022)This design-based research study presents results based on observations and analysis of student–student and student–teacher interactions in a Norwegian upper secondary school. The aim of this study was to examine student ... -
Elevers metakognisjon og matematiske resonnement i løsning av algebraproblemer
Kay, Ingrid (Master thesis, 2017)Algebra er et problemområde for mange norske elever, og elevene får sjelden mulighet til å øve på problemløsing. Matematikkundervisningen er lagt opp på en slik måte at elever bruker utenatlæring og kopierer fremgangsmåter, ... -
Hva kjennetegner universitetsstudenters resonnementer i statistikk?
Bråtalien, Marte (Master thesis, 2017)Statistikkfeltet oppnår en stadig økende plass og relevans i samfunnet, og dermed økt oppmerksomhet også innenfor utdanning. Likevel pekes det mot at studenter ved høyere utdanningsnivåer sliter med å lære og bruke statistikk, ... -
Hvordan formidles begreper i tre norske matematikklæreverk for de første to årene i grunnskolen : en lærebokanalyse i lys av Systematisk Begrepsundervisning
Nyborg, Sindre (Master thesis, 2018)I denne oppgaven har jeg analysert tre matematikklæreverk for første og andre trinn på barneskolen fra de største forlagene i Norge, med hovedfokus på hvordan disse læreverkene formidler begreper og hvordan dette i sin tur ... -
Hvordan kan sammensettingen av utforskende oppgaver bidra til læring, og planlegging av undervisning?
Sagen, Ole Mathias Rønning (Master thesis, 2022)I 2020 tredde den nye fagfornyelsen i kraft (Udir, 2019). Innen matematikkfaget ble utforskning og problemløsning satt sammen til et kjerneelement som skulle implementeres i fagets tekstbøker, oppgaver og eksamensoppgaver. ... -
"Jeg er bare ikke en sånn matteperson" : universitetsstudenters matematiske tankesett
Øygarden, Hanne Alsvik (Master thesis, 2019)Det er et stadig økende fokus på matematikkferdigheter og matematisk kompetanse i norsk skole, da norske elevers matematikkresultater er dårligere enn hva en kan forvente, basert på hvor mye ressurser som brukes på ... -
Kreativt resonnement i matematikk ved løsning av programmeringsoppgaver i videregående skole
Tveiten, Ina Ek (Master thesis, 2020)Vi er nå inne i den 4. industrielle revolusjon og det er etterspurt forskning på programmering i matematikk i skolen fra forskningsmiljøet i matematikkdidaktikk. Det er også et fokus i litteratur på at det er viktig å ... -
Lærerens verbale handlinger i matematiske diskusjoner der elevenes kreative resonnementer synliggjøres
Samuelsen, Anne Line (Master thesis, 2020)I det nye læreplanverket som etter planen skal tre i kraft fra høsten 2020 er dybdelæring et sentralt begrep. Dybdelæring er sterkt knyttet til utvikling av matematisk kompetanse og til resonnering. Mye av dagens ... -
Læreres rolle for å fremme elevers matematiske resonnement
Vårtun, Elin Brandsnes (Master thesis, 2017)Internasjonale studier viser at norske elever scorer relativt dårlig i algebra, i forhold til andre referanseland. En av årsakene til dette kan være at algebra oppleves som rene aritmetiske prosedyrer, hvor eleven kun ... -
Press ‘run’ to improve mathematical expertice (PRIME)
Munthe, Morten (PhD Thesis;2022:55, Doctoral thesis, 2022)Press Run to Increase Mathematical Expertise (PRIME) investigates the implementation of programming in the mathematics classroom in upper secondary schools in Norway through the lens of designing mathematical programming ... -
Problemløsing i lineær regresjon : hva karakteriserer studenters problemløsingsprosesser og hvordan uttrykkes forståelse?
Haglund, Runa Risnes (Master thesis, 2017)Critical thinking and problem solving skills are important in today’s society, and will likely be more important in the society of tomorrow. A society in change requires citizens with the ability to adapt their knowledge ... -
Utforskende dialog og dybdelæring i algebra
Vandås, Ingvild Melnes (Master thesis, 2018)Algebra er et utfordrende tema for mange elever. Internasjonale undersøkelser viser at norske elever sliter med algebra, og det er derfor av stor interesse å finne ut av hva som kan gjøres for å bedre algebraundervisningen. ...