• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Landscape and Society (LandSam)
  • Master's theses (ILP)
  • View Item
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Landscape and Society (LandSam)
  • Master's theses (ILP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kommunens bruk av virkemidler i arealplanlegging for å tilegne seg offentlige friområder : en case-studie av tre utviklingstomter

Platou, Petter
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Platou_2011.pdf (7.899Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/188633
Date
2011-11-29
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses (ILP) [761]
Abstract
Denne masteroppgaven omhandler eiendomsutvikling i tidlig fase, hvor jeg har hatt et

samarbeid med Realkapital Utvikling (RKU), som er et eiendomsutviklingsselskap i

DTZ-gruppen.

Jeg har gjennomført en case-studie av tre utvalgte tomter for RKU, både for å kartlegge

muligheter som er knyttet til de utvalgte eiendommene, men også for å belyse prinsipper

innenfor eiendomsutvikling via på forhånd fastsatte betraktningsperspektiv.

I alle tre casene jeg har undersøkt, har kommunen båndlagt de aktuelle eiendommene på

forskjellige måter. Det kan primært begrunnes med at grunneier har lagt ned virksomheten på

eiendommen, uten å initiere ny virksomhet eller utvikling samt at grunneier har forholdt seg

passiv til kommunens planarbeid. Dette medfører at eiendommene fremstår som meget

attraktive som offentlig friområder, og kommunen har avsatt eiendommene som nettopp dette

i kommuneplanens arealdel.

Kommunens vedtak om kommuneplanen er juridisk bindende og vedtaket kan ikke påklages,

så hvis det er en interessekonflikt mellom kommunens arealplanlegging og grunneiers plan

for eiendommen, må grunneier forsvare sine rettigheter under planarbeidet.

Grunneier i denne studien er et amerikansk selskap som ikke kjenner til det norske

plansystemet, og dermed heller ikke har forutsetninger for å forsvare sin eiendomsrett.

I to av tre caser konkluderer jeg med at en avhending av eiendommen til kommunen er det

beste alternativet. Dette er grunnet i at kommunen i begge tilfellene har planlagt eiendommen

som offentlig friområde i 7 år, og har med det forringet mulighetene for utvikling og dermed

også verdien av eiendommen såpass mye at andre alternativer ikke er regningssvarende.

Denne masteroppgaven belyser hvordan kommunen på forskjellige måter benytter seg av sin

reguleringsmyndighet til å tilegne seg offentlige friområder. Samtidig understreker den

viktigheten av å følge med på kommunens planlegging, hvis man har en eiendomsrett å forsvare. This master thesis covers real estate development at an early stage. I have conducted

feasibility studies of three properties with different locations in Norway, all of them to define

maximum value of potential and form a strategy of execution.

Throughout this process, I have cooperated with Realkapital Utvikling (RKU), a real estate

development firm, which is a part of DTZ Norway. RKU has provided me with case-material,

in addition to support and guiding.

The three properties I have studied are designated to be public recreational areas in the

municipal plan, which have made me study the planning process and mechanisms that

governs it thoroughly.

The municipal plan is legally binding and the decision can not be appealed, so if there is a

conflict of interest between the Municipality’s planning of land use and the landowner's plans

for the property, the landowner must defend his or hers right during the planning process.

The landowner in this thesis is an American company that does not know the Norwegian

planning system, and thus has remained indifferent to the Municipality’s planning of land-use.

In two of the three cases I have studied, I conclude that a disposal of the property to the

municipality is the best option. This is due to the fact that in both cases the municipality has

planned the property as a public recreational area for 7 years and has by that degraded the

opportunities for development and thus the value of the property so much that other

alternatives are not profitable.

This thesis sheds light on how the municipality in various ways can make use of its regulatory

authority to acquire public recreational areas, and it also emphasize the importance of

monitoring municipal planning, if one has real estate to defend.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit