Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorForsnes, Kristin Ruud
dc.date.accessioned2014-02-13T11:50:49Z
dc.date.available2014-02-13T11:50:49Z
dc.date.copyright2013
dc.date.issued2014-02-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/188602
dc.description.abstractBruken av det offentlige rom har endret seg betydelig gjennom tidene. I løpet av det 20. århundre oppsto det en idéologi om å isolere de ulike funksjonene i offentlige rom fra hverandre. Årsaken var strukturelle problemer i infrastrukturen, og sosiale utfordringer knyttet til vekst og industrialisering av byene. Løsningen var å la ingeniører utvikle et forutsigbart gatebilde med god fremkommelig og trafikksikkerhet. En håndfull kritikere prøvde imidlertid å belyse negative konsekvenser knyttet til den trafikktekniske tilnærmingen. Mangelen på sosiale og kulturelle aspekter ble hevdet å svekke menneskers oppfatning av bymiljøet, og blant annet lede til dårlig trivsel og helse blant byens innbyggere. Samtidig som kritikerne kjempet for en holdningsendring begynte eksperimenteringen av nye løsninger i Nederland. Målet var å tilrettelegge for at fotgjengerstømmer og sosiale aktiviteter kunne fungere sammen med biltrafikk. Det var disse utprøvingene som til slutt ledet til konseptet Shared space. Hensikten med dette gateutformingsprinsippet er å forbedre bymiljøet gjennom utforming som fremmer fotgjengernes bevegelse og trivsel, gjennom å «likestille» de ulike trafikantgruppene. Gjennom å la trafikantene dele samme areal er tanken at de vil oppføre seg annerledes, og samhandle med hverandre. Shared space-prinsippet er dog mye mer enn en designløsning. Det er et komplekst konsept med mange faktorer som avgjør om stedet vil fungere på en vellykket måte. Dette innebærer blant annet at noen lokaliteter ikke egner seg til implementering av en slik løsning. Vurderingen om et sted egner seg til Shared space-utforming er en svært viktig del av planleggingsfasen. Det finnes eksempler på at prosjekter som ikke vurderes grundig nok i utredningsfasen blir avblåst av uforutsette konflikter i de neste fasene. Det er nødvendig med større kunnskap om hva man bør vurdere i denne tidlige fasen. Behovet for mer kunnskap om disse forutsetningene danner derfor grunnlaget for denne oppgaven. Oppgaven tar sikte på å finne svar på problemstillingen; ”Hva er de fysiske og funksjonelle forutsetningene som avgjør om et sted er egnet for Shared space-utforming?” Med dette som mål tar oppgaven sikte på å utarbeide et verktøy som kan brukes i andre prosjekter for å vurdere om et sted har potensiale til å fungere godt som Shared space-areal. En grundig studie av eksisterede teori og empiriske data, samt egne observasjoner av Shared space-prosjekter, bygger grunnlaget for å bedømme hvordan disse områdene fungerer. Dette er viktig i arbeidet mot å finne de riktige forutsetningene for steder som egner seg for Shared space-utforming. Diskusjonen viser at mange av påstandene om konseptet kan bekreftes. Det ble blant annet større bevegelsesfrihet, mer attraktive byrom og høyere aktivitetsnivå. Diskusjonen gir også et bilde av en kompleks sammensetning av forutsetninger for egnede steder, der noen er mer avgjørende enn andre. Samtidig er det slik at hver enkelt lokalitet er unik. Dette gjør denne vurderingen avgjørende for resultatet. Utarbeidelsen av verktøyet gir andre muligheten til å få veiledning i en utredningsfase, og unngå uforutsette konflikter senere i prosjektet. Verktøyet testes i et potensielt egnet område i Oslo, Olav Vs gate. Arbeidet mot konklusjonen og svaret på problemstillingen er omfattende, og flere forutsetninger registreres som avgjørende, blant annet bygningstetthet og en viss fotgjengerstrøm. I tillegg er det nødvendig med et grunnlag for aksept for å dele byrommet og samhandle med hverandre. De sosiale forutsetningene er vanskelig å måle. Likevel indikerer testen at verktøyet er mulig å bruke i første fase av prosessen, men at vurderingen bør gjennomføres enda grundigere i en reell planleggingsprosess- i tillegg til en kvalitetssikring av verktøyet etter implementering av Shared space-utforming. The use of public space has changed considerably over the years. During the 20th century, the idea was to isolate various functions in the public domain from each other. The cause was structural ”disorder” in infrastructure and social challenges associated with rapid growth and industrialization of cities. The solution was to allow engineers to develop a predictable streetscape with good traction and road safety. However, critics tried to illuminate the negative consequences associated with the traffic engineering approach. The lack of social and cultural aspects were claimed to weaken people’s perception of the urban environment. This could also lead to poor well-being and health among citizens. While critics campaigned for a change in attitude, an experimentation of new solutions began to develop in the Netherlands. The aim was to arrange that pedestrians and social activities could interact with traffic. It was these trials that eventually led to the concept of Shared Space. The purpose is to improve the urban environment through design that promotes pedestrian movement and well-being. By allowing road users to share the same space, the idea suggests that they will behave differently and interact with each other. The concept contains, however, much more than a design solution. It is a complex concept with many factors that determine whether it will work in a successful way. This also means that some sites are not suitable for such implementation. The assessment of witch a place is suitable for Shared space-design is a very important part of planning. Projects where places are not considered thoroughly enough in the first planning phase, is often called off by unforeseen conflicts in the next phases. However, greater knowledge of what one should consider in this first phase is necessary. The need for guidance on these assumptions forms the basis for this thesis. The thesis aims to answer; “what are the physical and functional requirements that determines whether a location is suitable for a Shared space-design?” With this as a goal, the thesis aims at developing a tool that can be used to assess whether a place has the potential to work as intended. A thorough study of the existing literature, and own observations of Shared Space, builds the basis for judging how these areas work in practice. This practice study is important in the efforts to detect the requirements for locations suitable for successful Shared space. The discussion shows that many of the statements about the concept votes in practice, and there are indications that the concept can achieve better urban environment. This is due to several factors, including freedom of movement, more attractive urban spaces and livable streets. The discussion also provides an image of a complex composition of the conditions for successful Shared space, where some are more critical than others. At the same time, each site is unique, which also makes this assessment crucial for the result. The development of the requirement- tool gives others the opportunity to receive guidance in an assessment phase and presumably avoid unforeseen conflicts later in the project. The tool is tested in Olav Vs gate in Oslo. The efforts towards the conclusion is extensive, and several assumptions registered as crucial , including building density and a certain pedestrian flow. In addition, it is necessary with a public acceptance to share public space and interact with each other. The social conditions are difficult to measure. Nevertheless, the test indicates that the tool is possible to use in the first phase of the process, but that the assessment should be conducted more thoroughly in a real planning process - as well as a quality assurance after the implementation of Shared Space.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectShared spaceno_NO
dc.subjectGateutformingno_NO
dc.titleShared Space : fysiske og funksjonelle forutsetninger for implementeringno_NO
dc.title.alternativeShared Space : physical and functional prerequisites for implementationno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Architecture and design: 140::Landscape architecture: 147no_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Architecture and design: 140no_NO
dc.source.pagenumber141no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel