Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAarset, Ingvild
dc.date.accessioned2013-09-16T12:43:36Z
dc.date.available2013-09-16T12:43:36Z
dc.date.copyright2013
dc.date.issued2013-09-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/188590
dc.description.abstractI dag har man nådd et punkt hvor man begynner å innse at det ikke lenger er bærekraftig å basere byutviklingen på bruk av bil. Dermed må man jobbe for en miljørettet areal- og transportbruk. Sykling er miljøvennlig, kan by på positive opplevelser og bidra til å skape et mer levende bymiljø, forutsatt at man planlegger sykkelveinettet på en hensiktsmessig måte. I planleggingen av sykkelveinett må man forholde seg til overordnede føringer fra planmyndigheter i forhold til utformingsløsninger og trafikktiltak. Syklister er en sammensatt gruppe med ulike behov og reisevaner. For å skape de mest egnede løsningene, må man vite hvem man planlegger for. Omgivelsene påvirker syklistene på turen, så oppgaven har fokusert på hvilke opplevelser utformingen av sykkelveinettet kan gi. I europeisk sammenheng ligger Norge etter med tilrettelegging for sykkel i de store byene, med mangelfull helhet og utforming som ikke er tilpasset syklistenes behov. Dermed er referansestudier av to vellykkede sykkelbyer brukt som sammenligning og inspirasjon til casestudien. Analyser av caseområdet Trondheim sentrum har lagt grunnlaget for prioritering av de viktigste syklistgruppene, samt valg av utforming og lokal tilpasning av sykkelveinettet. De viktigste behovene som ble avdekket var framkommelighet for transportsyklister, tilgjengelighet for nyttesyklister og opplevelse for fritidssyklister. En mulighetsstudie med strategier for hovednett, lokalnett og turnett viser hvordan man kan skape en utforming etter syklistgruppenes behov og samtidig vise hensyn til byrom og andre trafikantgrupper. De viktigste funnene i studien er at man må tilpasse overordnede løsninger til lokale forhold og at man må våge å gi syklister økt prioritet i trafikkbildet.no_NO
dc.description.sponsorshipStatens vegvesenno_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectSykkelno_NO
dc.subjectTrondheimno_NO
dc.subjectbyplanleggingno_NO
dc.subjectframkommelighetno_NO
dc.subjecttilgjengelighetno_NO
dc.subjectopplevelseno_NO
dc.subjectsyklistno_NO
dc.subjectsykkelveinettno_NO
dc.subjectsykkelfeltno_NO
dc.subjectsykkelveino_NO
dc.subjectbicycleno_NO
dc.titleTilrettelegging for sykkelveinett i by : utforming tilpasset syklisters behov, anvendt i en casestudie av Trondheimno_NO
dc.title.alternativeFacilitating bicycle paths in urban environment : design adapted to cyclists’ needs, applied in a case study of Trondheimno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Landscape planning: 236no_NO
dc.source.pagenumber119no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel