Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVeie, Marthe
dc.date.accessioned2013-09-06T11:36:58Z
dc.date.available2013-09-06T11:36:58Z
dc.date.copyright2013
dc.date.issued2013-09-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/188576
dc.description.abstractDet arbeides med ny transportløsning for jernbane og veg på strekningen Trondheim-Steinkjer. Statens Vegvesen og Jernbaneverket har i den forbindelse utarbeidet seks forslag til konsepter. I Moderniseringskonsepter, som regjeringen har besluttet at det skal arbeides videre med, er et av fokusområdene utvikling av kollektive knutepunkter. Denne oppgaven undersøker hvilke tiltak som kreves for at knutepunktene på strekningen Værnes-Steinkjer skal bli gode steder for de reisende. De kollektive knutepunktene som vil bli vurdert i oppgaven er Steinkjer, Røra, Verdal, Levanger, Åsen, Stjørdal og Værnes. Med bakgrunn i Statens Vegvesen og Jernbaneverket sine kategoriseringer av knutepunkt er det laget en egen kategorisering for strekningen. Denne benyttes videre til å sette krav til de ulike kategoriene av knutepunkter for at de skal bli gode steder for de reisende. Kravene er satt med bakgrunn i Statens Vegvesen, Jernbaneverket og Gehl Architects sine krav og kvalitetsmål til knutepunkter. Kravene danner en framgangsmåte som benyttes til å vurdere knutepunktene ved observasjon og studier av gjeldende informasjon. Det er på strekningen generelt dårlig kommunikasjon mellom knutepunktene og omgivelsene. Knutepunktene ligger som egne enheter og samhandler i liten grad med tettstedet eller byen det er en del av. Transportløsningene fungerer greit, men det er lite tilrettelegging utover det som er nødvendig. Aktivitet, underholdning og trivelige møteplasser er ikke prioritert. Av de sju knutepunktene som er undersøkt er det kun i Stjørdal det er tilrettelagt med sykkelfelt. Etter en vurdering av hvert enkelt knutepunkt foreslås tiltak til hva som må gjøres for at de ulike knutepunktene på strekningen skal bli gode kollektive reisesentre. Tilslutt benyttes framgangsmåten til å lage prinsipper for utformingen av et av knutepunktene på strekningen Åsen. Tettstedet Åsen ligger sentralt plassert i regionen med gode muligheter for arbeidspendling. Og det er forventet befolkningsvekst på Åsen på grunn av stedets sentrale beliggenhet i forhold til Stjørdal og Trondheim, og utviklingen av knutepunktet vil derfor bli viktig.no_NO
dc.description.sponsorshipStatens Vegvesenno_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectKollektive knutepunktno_NO
dc.titleTiltak for kollektive knutepunkt på strekningen Steinkjer-Værnesno_NO
dc.title.alternativeActions for transit nodes on the route between Steinkjer-Værnesno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Building technology: 530::Building, construction and transport technology: 532no_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Spatial, territorial planning: 238no_NO
dc.source.pagenumber91no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel