Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSchjerve, Mina Nikoline Ekeberg
dc.date.accessioned2014-02-13T12:00:07Z
dc.date.available2014-02-13T12:00:07Z
dc.date.copyright2013
dc.date.issued2014-02-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/188528
dc.descriptionDenne masteroppgaven ser på hvordan man kan bruke ferdselsårer for å bedre et steds identitet. Oppgaven inneholder analyser, en overordnet plan for ferdsel for gående og syklende og mer detaljerte, visuelle forslag til slutt.no_NO
dc.description.abstractFor at et sted skal være attraktivt å bo på bør man kjenne en tilhørighet til stedet. Denne tilhørigheten henger sammen med stedsidentiteten. I denne oppgaven har jeg benyttet et caseområde, Tangen, som står ovenfor store forandringer gjennom en forventet innbyggervekst og flytting av nåværende jernbanetrassé og togstasjon. Denne forandringen kan utfordre den eksisterende stedsidentiteten til de som allerede bor på Tangen. Min innfallsvinkel på dette er å benytte ferdselsårer for gående og syklende som et bidrag til å sikre kvalitet og sammenheng mellom de eksisterende og framtidige bebygde områdene og samtidig tilføre noe stedet ikke har i dag. I første rekke ser jeg på ferdsel i hverdagen. Det er denne ferdselen som bidrar til at man blir kjent i nærområdet, får en tilknytning til stedet og samtidig forbedrer den generelle folkehelsen. Det er også et mål for meg å hverdagsliggjøre friluftsliv og rekreasjon. Det gjøres ved å dra rekreasjonsmulighetene inn i hverdagsferdselen og knytte de opp mot eksisterende stinettverk og omkringliggende natur. Oppgaven består av fire deler: Generell del, Analyser over Tangen, Hovednettverk for gående og syklende og Skisseplaner. Den første delen er en litteraturstudie som tar for seg temaene stedsidentitet, det å gå og å sykle samt universell utforming og vann. Del to består av omfattende analyser over Tangen. Analysene viser stedet slik det er i dag og hvilke områder som skal omreguleres i framtidig kommunedelplan. I del tre viser jeg vegen fram til et forslag på et overordnet ferdselsårenettverk der fokuset er ferdsel for gående og syklende. Fra del tre er to av ferdselsårene videreført til del fire som består av utformingsforslag og prinsipper for utforming. De to utvalgte ferdselsårene er forskjellige ved at den ene er svært viktig for ferdsel mens den andre er svært viktig for stedsidentiteten. Disse to ferdselsårene møtes og skaper et tredje område som jeg også ser nærmere på. For a place to be attractive to live at, one should feel a sense of belonging to the place. This affiliation is related to place identity. In this master thesis I have used Tangen as a case study area. Tangen faces big changes through an expected population growth and relocation of existing railway route and train station. This change may challenge the existing place identity of those already living in Tangen. My approach to this is to use travel patterns for pedestrians and cyclists as a contribution to ensure quality and coherence between the existing and future built-up areas, while also introducing some new elements. First and foremost, I look at the movement in everyday life. This daily movement helps you get to know the local area, get a connection to the place and at the same time improve the overall public health. It is also a aim for me to make outdoor activities and recreation more trivial. This is done by bringing recreation opportunities into the daily traffic and link them to the existing path networks and surroundings. This thesis consists of four parts: General Part, Analysis of Tangen, Main networks for pedestrians and cyclists and Sketch Plans. The first part is a study that addresses the issues place identity, walking and cycling, design for universal accessibility and water. Part two consists of comprehensive analysis of Tangen. The analyses show how the area around Tangen city centre is like today and what areas will be changed in the future municipal section plan. In part three I show the process towards a proposal for general travel patterns where the focus is traffic for pedestrians and cyclists. Based on section three, two of the routes are further considered/discussed in part four, that consists of design proposals and principles of design. The two selected routes are different. One is very important for traffic while the other one is very important for place identity. I also discuss the third area that is created where these two routes meet.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectStedsidentitetno_NO
dc.subjectLandskapsarkitekturno_NO
dc.subjectferdselsårerno_NO
dc.subjecthverdagslandskapetno_NO
dc.subjectuniversell utformingno_NO
dc.subjectstedsanalyseno_NO
dc.subjectkommunedelplanno_NO
dc.subjectplanleggingno_NO
dc.subjectmedvirkningno_NO
dc.subjectLandscape architectureno_NO
dc.subjectPlace identityno_NO
dc.subjectTravel patternsno_NO
dc.subjectMobility networkno_NO
dc.subjectTraffic networkno_NO
dc.subjecttransport systemsno_NO
dc.subjectpedestrians and cyclistsno_NO
dc.subjectThe everyday landscapeno_NO
dc.subjectDesign for Universal accessibilityno_NO
dc.subjectAnalysisno_NO
dc.subjectThe municipal section planno_NO
dc.subjectPlanningno_NO
dc.subjectPublic participationno_NO
dc.titleStedsidentitet og ferdselsårer : planlegging av ferdselsårer for gående og syklende som et bidrag til Tangens identitetno_NO
dc.title.alternativePlace identity and travel patterns : planning travel patterns for pedestrians and cyclists as a contribution to the identity of Tangenno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230no_NO
dc.source.pagenumber100no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel