• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Landscape and Society (LandSam)
  • Master's theses (ILP)
  • View Item
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Landscape and Society (LandSam)
  • Master's theses (ILP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bruk av visualiseringer i planprosesser : en studie om kommunikasjon og forståelse

Hansen, Thomas Bjørsland
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave_TBH_2013.pdf (10.99Mb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/188486
Issue date
2013-08-23
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses (ILP) [760]
Abstract
Denne studien tar for seg bruk av visualisering i planprosesser og hvordan dette benyttes til å formidle

informasjon på. Med mange ulike måter å visualisere på er det viktig å være bevisst i valgene man gjør

når man skal utarbeide visualiseringer. Dette gjelder blant annet valg av presentasjonsmetode, verktøy

og hensikten bak utarbeidelsen av visualiseringene. Studien ser også på etikk og lovgivning rundt

visualisering i planprosesser.

For å undersøke hvilke visualiseringsmetoder som egner seg best til å formidle ulik informasjon på,

ble det utført to typer spørreundersøkelser. Den ene spørreundersøkelsen var landsomfattende og

undersøkte blant annet hvordan visualisering brukes i Norge i dag. Den andre spørreundersøkelsen

ble utført i Universitetet for miljø- og biovitenskaps (UMB) virtual reality laboratorium og undersøkte

hvordan tre ulike visualiseringsmetoder blir forstått og opplevd. Studieobjektet for spørreundersøkelsen

var prosjektet "Campus Ås, Samlokaliseringsprosjektet".

Funnene viser at den mest engasjerende og forklarende måtene å formidle informasjon på er ved hjelp

av 3d-visualiseringer. Til tross for at kart, plantegninger, snitt, oppriss og BIM-modeller kan være

mindre engasjerende og forklarende viser funnene at det å bruke ulike metoder i kombinasjon med

hverandre kan gi en bedre helhetsforståelse for et prosjekt.

Studien viser også at det kan finnes en del naivitet blant mottakere av visualiseringer, noe som åpner for

en diskusjon rundt innføring av etiske retningslinjer eller et lovverk. Det kan ikke konkluderes med at

det finnes et behov for slike tiltak, men det er flere funn som indikerer at det eksisterende lovverket er

utdatert når det gjelder visualiseringer i planprosesser. The present study examines the process of visualization in planning and how it is being used as a mean

to communicate information. With several ways to visualize it is important to be fully aware of the

choices being made in the process of making a visualization. This awareness applies to the method of

presentation, the tools being used and the actual purpose of the visualization. The study also considers

the ethics and legislation of visualization in planning processes.

To determine which methods of visualization that are best suited to convey different information,

two types of surveys were conducted. The first survey was a nationwide survey and sought to find out

how visualization is being used by planners in Norway today. The second survey was conducted in

the virtual reality laboratory at the Norwegian University of Life Sciences (UMB) and sought to find

out how three different methods of visualization is being understood and experienced. The case of the

survey is the project "Campus Ås, Samlokaliseringsprosjektet".

The findings shows that the most engaging and best understood method to convey information is by

using 3d-visualizations. Despite the fact that maps, floor plans, sections, elevations and BIM-models

can prove to be less engaging and understandable, the findings indicates that the use of mixed methods

can provide a better overall understanding of a project.

The study also shows that there might exist some naivety among recipients of visualizations. This opens

for a discussion regarding an introduction of ethical guidelines or regulations. However it cannot

be concluded in this study that there is a need for such measures, but the findings indicates that the

existing legislation is outdated in terms of visualization in planning processes.
Publisher
Norwegian University of Life Sciences, Ås

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse ArchiveCommunities & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit