Effektstudie ved jordskifte i henhold til sams tiltak i veg etter jordskifteloven § 2 bokstav e
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/188387Utgivelsesdato
2013-02-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (ILP) [763]
Sammendrag
Sammendrag
Formålet med denne oppgaven har vært å belyse hvordan ulike effekter som oppstår i en jordskiftesak
påvirker partene, da spesielt i tiden etter jordskiftesaken er avsluttet. De ulike effektene som er
undersøkt i denne studien er økonomiske., arronderingsmessige-, juridiske-, miljømessige og sosiale
effekter og risiko omkring kostnader i vegen.
Problemstillingen i oppgaven har vært:
”Å belyse ulike effekter av sams tiltak i veg ved jordskifte”
For å belyse og best mulig svare på min problemstilling utarbeidet jeg fem underproblemstillinger. For
å få belyst sakene tilstrekkelig var det naturlig å kartlegge situasjonen både før og under
jordskiftesaken da dette ofte er i sammenheng med hvordan situasjonen er etter jordskiftesaken er
avsluttet, som var hovedfokuset i mitt studie. Videre var det viktig å få frem hvilke effekter som var
fremtredene i de forskjellige sakene, her kom også risikospørsmålet inn. Til slutt ønsket jeg at partene
skulle reflektere over jordskifterettens løsninger i ettertid. De fem underproblemstillingene som skulle
belyse oppgavens hovedproblemstilling var:
1. Hvorfor ble det krevd jordskifte?
2. Hvordan opplevde partene selve jordskifteprosessen?
3. Hvilke effekter har jordskiftet hatt?
4. Måtte partene påta seg risiko ved jordskiftet?
5. Hvordan vurderer partene jordskifterettens løsninger i ettertid?
Metoden som ble benyttet i oppgaven var kvalitativ metode med intervjuguide som hjelpemiddel til å
få tilstrekkelig informasjonen for kunne belyse problemstillingen i oppgaven. Kvalitativ metode ble
benyttet med bakgrunn i at jeg ønsket komme i dybde i intervjuene, og derfor ble intervju valgt
fremfor spørreskjema som er et kvantitativ metodevalg.
For å få tilstrekkelig informasjon omkring emnet har det vært nødvendig å ta utgangspunkt i littertur.
Teorikapittelet i oppgaven omhandler insitusjonelle rammevilkår og transaksjonskotnader, om private
veger, lovhjemmel, effekter ved jordskifte, forhandlinger og saksbehandling i jordskifteretten.
Videre har jeg undersøkt fire jordskiftesaker som er behandlet ved tre jordskiftretter av fire forskjellige
jordskiftedommere. Jeg har undersøkt likheter og forskjeller i sakene, og da særlig innenfor temaene
de ulike effektene og risiko, og hvordan de har påvirket partene i tiden etter jordskiftesaken var
3
avsluttet. Mine funn i denne sammenhengen er at de juridiske effektene, da spesielt vedtektene fra
jordskiftretten, ikke blir etterlevd i noen an sakene. Når det kommer til risiko har kostnadene i vegen
oversteget kostnadsoverslaget i tre av sakene. Owners of different properties can establish common private roads through the land consolidation
court. The purpose of this master thesis was to elucidate how the effect of roads pursuant to the land
consolidation act § 2 letter e affects the owners. The effects that I have studied was economic effects,
legal effects, environmental effects, social effects and the economic risk the landowner have to take
for the road to actually get realized.
My research question was:
“To elucidate different effect of joint accses in roads pursuant to the land consolidation court”
I selected to answer my research question with following sub- questions:
1. Why were there required land consolidation?
2. How did the landowners experience the land consolidation process?
3. What effects have the land consolidation had?
4. Did the landowners had to assume any economic risk?
5. How does the landowners consider the solutions that the land consolidation made?
I have studied four cases in three different land consolidation courts and these cases have been
processed by four different land consolidation judges. I have studied similarities and differences in the
information that the landowners give me. I found that none of the studied cases actually use the
organized work as intended that the land concolidation court made. When it comes to the economic
risk, the costs in the roads has exceeded in three of four caces.