Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLauten, Kari
dc.date.accessioned2012-08-15T08:42:15Z
dc.date.available2012-08-15T08:42:15Z
dc.date.issued2012-08-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/188348
dc.description.abstractUtgangspunktet for oppgaven er å forsøke å tilnærme meg hvilke holdninger som gjenspeiles gjennom teori, forskning og rammeverk av føringer og regler. Ut fra dette ønsker jeg å undersøke hvordan holdninger vist gjennom praksis samstemmer og vektlegges i forhold til teori. Dette vil forhåpentligvis gi meg et grunnlag til å diskutere hvordan man ivaretar estetiske og kulturhistoriske hensyn ved bevaringsverdige vegtrær med utgangspunkt i de sikkerhetsmessige utfordringer og hensyn ved trafikksystemet. Gjennom bruk av tre ulike metoder; litteraturstudie, deskriptiv ulykkesanalyse og en eksempelstudie forsøker jeg å tilnærme meg oppgavens problemstilling. Oppgaven starter med en skildring av effekter trær og vegetasjon har på trafikanten. Hvordan dette påvirker atferd og oppfatning av risiko hos trafikant. I denne delen er persepsjon og opplevelse av hastighet to sentrale emner. Videre gjør jeg en undersøkelse av holdninger knyttet til vegtrær i forskning, annen litteratur og gjennom gjeldende rammeverk av regler og føringer. Her er nullvisjonen og lanskapskonvensjonen vektlagt som to overordnende føringer som danner utgangspunkt for noen av holdningene eller tilnærmingen av dem. Oppgaven ser også på det reelle ulykkesbildet med vegtrær involvert i ulykkesforløp i Region i perioden 2005-2009. Resultatene her viser en kompleks ulykkessituasjon. Kort oppsummert viser ulykkesanalysen at vegtrær utgjør en sikkerhetsrisiko. Det neste og femte kapittelet undersøker holdninger vist gjennom praksis og hvordan rammeverket bak dette styrer holdninger og handlinger gjennom konkrete eksempler. Mot slutten av oppgaven drøfter jeg holdninger framhevet gjennom de ulike kapitlene. Prosjektprosessen, landskapspolitikk, vegtrær og forvaltningsspørsmål rundt dette, er noen av emnene jeg finner relevant. Det blir i oppgaven konkludert med at problemstillingen er vanskelig å finne et konkret svar på. I stedet blir det stilt 10 konkrete forslag til tilnærming av lignende problemstillinger som vist i eksempelstudiet. The starting point for the task is to try to approach the attitudes reflected through theory, research, and a framework of guidelines and rules. To examine how the attitudes shown through practice is aligned and weighted according to theory. This will hopefully give me a basis to discuss how to ensure aesthetic and cultural considerations in the management of road trees and the road safety challenges and considerations in the traffic system. I have used three different methods: literature, descriptive accident analysis and a case study, in my approach to the thesis. The task starts with a description of the effects trees and vegetation has on the road user. How this affects behavior and perception of risk for road users. In this section perception and perception of speed are two key topics. Furthermore I did make an inquiry on attitude at roadside trees in research, literature and through the current framework of rules and guidelines. The Zero Vision and the The European Landscape Convention was emphasized as two management guidelines towards some of the attitudes or the approach of it. The thesis also looks at accident statistics with roadside trees involved in the accident sequence. The result shows a complex accident situation. It shows that trees pose a safety risk. The next ant fifth chapter looks into the attitudes shown through practice. Towards the end of the thesis I discuss the attitudes shown in the different chapters. The process of the project, landscape policy and roadside tree management is some of the topic in this chapter. I have concluded my paper that it is difficult to find any concrete answer on the problem as presented. Instead, it is made 10 specific proposals to approach similar problems as shown in the case study.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjecttrærno_NO
dc.subjectvegetasjonno_NO
dc.subjectvegtrærno_NO
dc.subjecttrafikkno_NO
dc.subjectveierno_NO
dc.subjectroadsno_NO
dc.subjecttreesno_NO
dc.subjectvegetationno_NO
dc.subjecttrafficno_NO
dc.titleTrær og trafikksikkerhet, en studie av holdninger i teori og praksisno_NO
dc.title.alternativeRoadside trees and traffic safety, a study of attitudes in theory and practiceno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Landscape planning: 236no_NO
dc.source.pagenumber110no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel