Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSørum, Siri-Linn Gardan
dc.date.accessioned2012-08-02T13:22:54Z
dc.date.available2012-08-02T13:22:54Z
dc.date.copyright2012
dc.date.issued2012-08-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/188344
dc.description.abstractKruseløkka ungdomsskole i Sarpsborg sentrum skal endres til en barneskole. Oppgaven omhandler forandring av skolens utearealer, med fokus på universell utforming. I oppgaven vises planleggingen innledningsvis fra et overordnet nivå, som gir en god oversikt og forståelse av dagen situasjon og regelverk. Oppgaven avsluttes med et utfomingsforslag på detaljnivå. Det er valgt å legge vekt på hvordan man best mulig kan tilrettelegge et universelt uteanlegg på et eksisterende skoleanlegg. Hensikten er å skape et anlegg som er brukervennlig for alle, uansett hvilken forutsetninger man har. Oppgavens fire deler inneholder: Registrering og analyse: I denne delen er det utført forskjellige registreringer og analyser, som belyser dagens situasjon gjennom ulike styrker, svakheter, muligheter og trusler. Teori: I teoridelen ønskes det å sette fokus på barns muligheter for fri utfoldelse på skolen, herunder universell utforming. Fokuset er sentralt, fordi skolene har blitt et av de viktigste oppvekstmiljøer for barn og unge de senere årene. Referanseprosjekter: I denne delen presenteres referanseprosjekter som brukes til inspirasjon, forbilde og idèutvikling til videre prosjektering. Prosjektering: Prosjekteringsdelen tar utgangspunkt i de tre første delene. Denne delen starter med å vise idèutviklingen, videre vises prosjektet på et overordnet nivå, før oppgaven avsluttes med et detaljert utformingsforslag. Kruseløkka school in Sarpsborg city will be changed to an elementary school. The thesis deals with transformation of the school’s outdoor areas, focusing on universal design. In the introduction of the task you see the planning from an overall view, which gives a good overview and understanding of the situation and regulation today. The task ends with a design proposal in detail. It is chosen to emphasize how to best organize an universal outdoor area in existing school facilities. The purpose is to create a facility that is user friendly for everyone, no matter what conditions you have. The thesis contains four sections: Registration and analysis: This section is made ​​of different records and analyzes, highlighting the current situation through a variety of strengths, weaknesses, opportunities and threats. Theory: In theory, the desire is to focus on children’s opportunities for free expression in school, including universal design. The focus is essential, because the schools have become one of the most important growth environments for children and young people in recent years. References: This section presents reference projects used for inspiration, role model and development of ideas for further planning. Design: The design section is based on the first three parts. This section begins with showing development of ideas, before it shows the project at a overall view, at the end the thesis concludes with a detailed design proposal.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectuniversell utformingno_NO
dc.subjectuniversal designno_NO
dc.subjectbarneskoleno_NO
dc.subjectprimary schoolno_NO
dc.subjectKruseløkka skoleno_NO
dc.subjectKruseløkka schoolno_NO
dc.subjectlandskapsarkitekturno_NO
dc.subjectlandscape architectureno_NO
dc.subjectskolegårdno_NO
dc.subjectschool yardno_NO
dc.subjectdesignno_NO
dc.subjectdesignno_NO
dc.subjectskolens utearealerno_NO
dc.subjectoutdoor school areano_NO
dc.titleKruseløkka skole : endring av skolens utearealer med fokus på universell utformingno_NO
dc.title.alternativeKruseløkka school : change of the school's outdoor areas with focus on universal designno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Building and regulation planning: 234no_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Architecture and design: 140::Landscape architecture: 147no_NO
dc.source.pagenumber128no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel