dc.description.abstract | Kruseløkka ungdomsskole i Sarpsborg sentrum skal endres til en barneskole. Oppgaven omhandler
forandring av skolens utearealer, med fokus på
universell utforming.
I oppgaven vises planleggingen innledningsvis fra et overordnet nivå, som gir en god oversikt og forståelse av dagen situasjon og regelverk. Oppgaven avsluttes med et utfomingsforslag på detaljnivå. Det er valgt å legge vekt på hvordan man best mulig kan tilrettelegge et universelt uteanlegg på et eksisterende skoleanlegg. Hensikten er å skape et anlegg som er brukervennlig for alle, uansett hvilken forutsetninger man har.
Oppgavens fire deler inneholder:
Registrering og analyse:
I denne delen er det utført forskjellige registreringer og analyser, som belyser dagens situasjon gjennom ulike styrker, svakheter, muligheter og trusler.
Teori:
I teoridelen ønskes det å sette fokus på barns
muligheter for fri utfoldelse på skolen, herunder
universell utforming. Fokuset er sentralt, fordi skolene har blitt et av de viktigste oppvekstmiljøer for barn og unge de senere årene.
Referanseprosjekter:
I denne delen presenteres referanseprosjekter som brukes til inspirasjon, forbilde og idèutvikling til videre prosjektering.
Prosjektering:
Prosjekteringsdelen tar utgangspunkt i de tre første delene. Denne delen starter med å vise idèutviklingen, videre vises prosjektet på et overordnet nivå, før
oppgaven avsluttes med et detaljert utformingsforslag. Kruseløkka school in Sarpsborg city will be changed to an elementary school. The thesis deals with transformation of the school’s outdoor areas, focusing on universal design.
In the introduction of the task you see the planning from an overall view, which gives a good overview and understanding of the situation and regulation today. The task ends with a design proposal in detail. It is chosen to emphasize how to best organize an universal outdoor area in existing school facilities. The purpose is to create a facility that is user friendly for everyone, no matter what conditions you have.
The thesis contains four sections:
Registration and analysis:
This section is made of different records and analyzes, highlighting the current situation through a variety of strengths, weaknesses, opportunities and threats.
Theory:
In theory, the desire is to focus on children’s opportunities for free expression in school, including universal design. The focus is essential, because the schools have become one of the most important growth environments for children and young people in recent years.
References:
This section presents reference projects used for inspiration, role model and development of ideas for further planning.
Design:
The design section is based on the first three parts. This section begins with showing development of ideas, before it shows the project at a overall view, at the end the thesis concludes with a detailed design proposal. | no_NO |