dc.description.abstract | Byplanlegging har de senere årene vært preget av grønne visjoner og planlegging for bærekraftige
byer. Et viktig ledd i denne utviklingen er menneskelig bevegelse og mobilitet. Fokus på sykkelen
som fremkomstmiddel har ført til en stor interesse for sykkelekspressveger i Norge. Utbredelsen av
sykkelekspressveger er større i sammenlignbare land som Nederland, Storbritannia, Danmark, og til
og med Sverige. Med disse landenes suksess med sykkelekspressveger har også Norge fått øynene
opp for denne muligheten, Stavanger planlegger for eksempel i disse dager en sykkelekspressveg
som det knyttes store forventninger til.
Den økende interessen for sykkelekspressveger har bidratt til et behov for mer informasjon om
effekter, utfordringer og muligheter man kan stå ovenfor ved en introduksjon av slike sykkelveger.
For å belyse problemstillingen knyttet til introduksjonen av sykkelekspressveg i Norge har jeg i denne
oppgaven utarbeidet åtte kvalitetsmål som har til hensikt å fungere som kvalitetsmål ved planlegging
av sykkelekspressveg i Norge. Disse kvalitetsmålene er belyst ved definisjoner og kvalitetsmål hentet
fra land som Nederland, Danmark, Storbritannia og Sverige. Alle landene har individuelle kvalitetsmål
spesielt tilpasset deres forhold, men det er også en del fellestrekk blant disse.
Flow, sikkerhet, fysisk anstrengelse, høy og jevn hastighet, forutsigbar reisetid, vedlikehold, skilting
og oppmerking, og forutsigbarhet, skiller seg ut som de viktigste kvalitetsmålene ved planlegging av
sykkelekpsressveg i Norge. Disse kvalitetsmålene danner i denne oppgaven grunnlaget for
vurderingen av sykkelvegen fra Lysaker til Rådhusplassen med mål om å forbedre ruten i retning av å
kunne bli en sykkelekspressveg. Green visions and planning for sustainable cities are characteristic for the present urban
development. An important part in this development is human movement and mobility. The focus on
bicycle as a mode of transportation has led to a special interest in bicycle express routes in Norway.
The extensiveness of these cycle routes are great in countries such as the Netherlands, Great Britain,
Denmark and Sweden. The success with bicycle express routes in these countries has lead Norway to
consider the possibility of planning such routes here. As an example a bicycle express route is being
planned for in Stavanger at the moment. The route is associated with great expectations.
The increased interest for bicycle express routes has made a need for more information about
effects, challenges and possibilities concerning the introduction of such routes. To shed light on the
issue relating to the introduction of bicycle express routes in Norway I have defined eight quality
requirements which are intended to serve as quality requirements when planning for bicycle express
routes in Norway. These quality requirements are illustrated by definitions and quality requirements
from countries like the Netherlands, Great Britain, Denmark and Sweden. All of these countries have
individual requirements that are particularly suited to their conditions, but there are also some
similarities between the requirements.
Flow, safety, physical exertion, high and steady speed, predictable travel time, maintenance, signs
and markings and predictability, stands out as the most important quality requirements when
planning for bicycle express routes in Norway. These eight quality requirements form the basis of the
assessment of the bicycle route from Lysaker to Rådhusplassen (City Hall) with the objective of
improving the route towards becoming a bicycle express route. | no_NO |