Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHeksem, Anne Line Gudevold
dc.date.accessioned2012-09-20T12:45:52Z
dc.date.available2012-09-20T12:45:52Z
dc.date.copyright2012
dc.date.issued2012-09-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/188310
dc.description.abstractByplanlegging har de senere årene vært preget av grønne visjoner og planlegging for bærekraftige byer. Et viktig ledd i denne utviklingen er menneskelig bevegelse og mobilitet. Fokus på sykkelen som fremkomstmiddel har ført til en stor interesse for sykkelekspressveger i Norge. Utbredelsen av sykkelekspressveger er større i sammenlignbare land som Nederland, Storbritannia, Danmark, og til og med Sverige. Med disse landenes suksess med sykkelekspressveger har også Norge fått øynene opp for denne muligheten, Stavanger planlegger for eksempel i disse dager en sykkelekspressveg som det knyttes store forventninger til. Den økende interessen for sykkelekspressveger har bidratt til et behov for mer informasjon om effekter, utfordringer og muligheter man kan stå ovenfor ved en introduksjon av slike sykkelveger. For å belyse problemstillingen knyttet til introduksjonen av sykkelekspressveg i Norge har jeg i denne oppgaven utarbeidet åtte kvalitetsmål som har til hensikt å fungere som kvalitetsmål ved planlegging av sykkelekspressveg i Norge. Disse kvalitetsmålene er belyst ved definisjoner og kvalitetsmål hentet fra land som Nederland, Danmark, Storbritannia og Sverige. Alle landene har individuelle kvalitetsmål spesielt tilpasset deres forhold, men det er også en del fellestrekk blant disse. Flow, sikkerhet, fysisk anstrengelse, høy og jevn hastighet, forutsigbar reisetid, vedlikehold, skilting og oppmerking, og forutsigbarhet, skiller seg ut som de viktigste kvalitetsmålene ved planlegging av sykkelekpsressveg i Norge. Disse kvalitetsmålene danner i denne oppgaven grunnlaget for vurderingen av sykkelvegen fra Lysaker til Rådhusplassen med mål om å forbedre ruten i retning av å kunne bli en sykkelekspressveg. Green visions and planning for sustainable cities are characteristic for the present urban development. An important part in this development is human movement and mobility. The focus on bicycle as a mode of transportation has led to a special interest in bicycle express routes in Norway. The extensiveness of these cycle routes are great in countries such as the Netherlands, Great Britain, Denmark and Sweden. The success with bicycle express routes in these countries has lead Norway to consider the possibility of planning such routes here. As an example a bicycle express route is being planned for in Stavanger at the moment. The route is associated with great expectations. The increased interest for bicycle express routes has made a need for more information about effects, challenges and possibilities concerning the introduction of such routes. To shed light on the issue relating to the introduction of bicycle express routes in Norway I have defined eight quality requirements which are intended to serve as quality requirements when planning for bicycle express routes in Norway. These quality requirements are illustrated by definitions and quality requirements from countries like the Netherlands, Great Britain, Denmark and Sweden. All of these countries have individual requirements that are particularly suited to their conditions, but there are also some similarities between the requirements. Flow, safety, physical exertion, high and steady speed, predictable travel time, maintenance, signs and markings and predictability, stands out as the most important quality requirements when planning for bicycle express routes in Norway. These eight quality requirements form the basis of the assessment of the bicycle route from Lysaker to Rådhusplassen (City Hall) with the objective of improving the route towards becoming a bicycle express route.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectSykkelno_NO
dc.subjectSykkelinfrastrukturno_NO
dc.subjectSykkelekspressvegno_NO
dc.subjectSykkelvegno_NO
dc.subjectSykkelveino_NO
dc.titleKvalitetskrav til sykkelekspressvegno_NO
dc.title.alternativeQuality requirements for bicycle express routeno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Architecture and design: 140no_NO
dc.source.pagenumber84no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel