Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBerger, Tom-Kristian
dc.date.accessioned2012-08-06T09:12:48Z
dc.date.available2012-08-06T09:12:48Z
dc.date.issued2012-08-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/188285
dc.description.abstractDet har lenge pågått en diskusjon i Elverum om hvordan byens framtidige veisystem skal se ut. Denne oppgaven vil forsøke å gi et svar på dette. Et kritisk punkt i dagens Elverum er veiene. Det kan hevdes at veiene nærmest er «spuntet ut» gjennom tettstedet, uten å ta hensyn til byens strukturer og ønsket om en enklere og mer attraktiv ferdsel for gående. Det meste av byens trafikk genereres lokalt. Likevel bærer veisystemet preg av å være landeveier tilpasset gjennomgangstrafikk med høy hastighet. Et viktig utgangspunkt for denne oppgaven er at veiene innenfor sentrumsområdet bør omgjøres til gater. Det vil si veier med en strammere struktur, bedre integrert i bebyggelsen, med fortau og flere kryss i plan. Hastigheten bør ned i byen og antall fotgjengeroverganger og kryssfrekvens økes. Dette gir nedsatt hastighet for kjøretøyer og en by med styrkede indre forbindelser, både for kjørende men spesielt for gående. En løsning for veisystemet vil utløse det store potensialet for Elverum; at byen forholder seg til Glomma. Siste del av oppgaven vil presentere et skisseprosjekt for elvefronten i Elverum sentrum, Leiret. For some while there has been a discussion going in Elverum on how to shape the main road system. This assignment attempts to give an answer to that question. A critical point in today’s Elverum are the roads. The main roads are simply drawn trough the place without taking care to the structure of the city and the desire of more easy and attractive routes for pedestrians. Most of the city’s traffic is generated localy. Still, the road system has the shape of land roads fited more for traffick in transit with high speed. An important basis for this assignement is that the roads within the city centre should be transformed into streets. Meaning roads with a more tight structure, better integrated with the building structures and with pavements and more pedestrian crossings in plan. The car speed should be lowered in the city and the number of pedestrian crossings and frequensy of car crosses should be increased. This will itself give a lower speed for veichles and a city with strenghtened inner connections, both for drivers but especially for pedestrians. A solution for the road system will trig the great potential for Elverum; the city relating with river Glomma. The last part of the assignment will deal with this.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectveierno_NO
dc.subjectbyutviklingno_NO
dc.subjectelverno_NO
dc.subjectlandskapsarkitekturno_NO
dc.subjectparkerno_NO
dc.subjectbekkeåpningerno_NO
dc.subjectdesignno_NO
dc.subjectroad constructionno_NO
dc.subjectinfrastructureno_NO
dc.subjecturban planningno_NO
dc.subjecttrafficno_NO
dc.titleFra veilandskap til bylandskap : byen som blir by og vender fjeset mot elvano_NO
dc.title.alternativeFrom roadscape to cityscape : the city that becomes a city and turns it's face to the riverno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Urbanism: 237no_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Landscape planning: 236no_NO
dc.source.pagenumber73no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel