Parken på Øvre Sem; historisk utvikling
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/188224Utgivelsesdato
2012-04-20Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (ILP) [763]
Sammendrag
Hensikten med masteroppgaven ”Parken på Øvre Sem- historisk utvikling” har vært å
beskrive parkens historie for å få en forståelse av utviklingen og dagens situasjon. Hva har det vært i parken på Sem? Hvordan ser det ut i dag? Hva kan gjøres i parken i fremtiden? For å få et riktig bilde av parkens utvikling har jeg gått grundig igjennom det jeg har funnet av kilder fra 1600-tallet og frem til i dag. Jeg har tatt for meg litt av utviklingen
av jordbruket i Norge og Asker, og gjort rede for hvorfor det først ble opprettet privat
landbruksskole av Holtsmarkbrødrene, og deretter Statlig Småbrukslærerskole. Jeg
har lagt mest vekt på perioden Statens Småbrukslærerskole holdt til på Sem. Dette
har vært den mest betydningsfulle tiden for parkens utvikling, samtidig som den er
svært godt dokumentert. Jeg har avgrenset parken i forskjellige områder for lettere å kunne forstå og fortelle om dens utvikling. Hagebruket var et viktig fag på småbrukslærerskolen, og det var
en veldig utvikling innen dette feltet på 1900-tallet. Dette kommer tydelig frem i min
beskrivelse av parkens historie, hvor jeg har lagt mye vekt på hagebruket. Jeg har
brukt det jeg har funnet av kilder for å beskrive hva som ble plantet og anlagt i
parken, og hvor og hvorfor det ble gjort. På bakgrunn av dette har jeg funnet frem til
hva som var parkens viktigste elementer, og ved hjelp av befaringer har jeg satt meg
inn i dagens situasjon. I lys av denne kunnskapen har jeg så kunnet komme med
forslag til hva som kan bevares, rekonstrueres og restaureres i parken. Jeg har gjennom hele oppgaven brukt de hagehistoriske metodene til Firenzechartret
og Riksantikvaren med tanke på at det jeg gjør skal være en bakgrunn for en
ny plan for parken på Øvre Sem. The purpose of the master thesis ”The Park at Upper Sem – historical development”
has been to describe the history of the park , to achieve an understanding of its
development, and the situation of today. Which elements have been present in the
park during its history? What can be found today? What can be done in the future? To be able to form a correct picture of the park I have thoroughly studied all available
sources from the 17th century until today. I have given an account of the
development of agriculture in Norway and Asker, and the reason for the foundation of
a private school of agriculture by the Holtsmark brothers, and later The National
School for Teachers of Smallholding. I have given emphasis to the period as the
national school of education for smallholder teachers, because it has been the most
important period for the development of the park, and because this period is quite
well documented. I have divided the park into various elements and areas, to make it easier to understand and explain its development. Horticulture was an important subject at the national school at Sem, and this field went through a great expansion during the 20th century. The art of horticulture plays an important role in my description of the history of the park at Sem. I have used what I have found of sources to describe what was planted and constructed in the park, and where and why it was done. On the basis of this, I have been able to trace the most important elements of the park, and through
surveys I have studied the situation of today. In the light of this knowledge, I have
been able to suggest what can be preserved, reconstructed and restored in the park at Sem. Throughout this thesis, I have made use of the methods of historic gardens mentioned in the Florence Charter and by the Directorate for Cultural Heritage,
hoping that my work can form the basis of a new plan for the park at Upper Sem.