• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Landscape and Society (LandSam)
  • Master's theses (ILP)
  • View Item
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Landscape and Society (LandSam)
  • Master's theses (ILP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utbyggingspolitikk og kommunal styring - utvidede styringsgrep for gjennomføring i Sandnes kommune

Hegelstad, Gudrun Harestad
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgaven 2010-2edt.pdf (9.360Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/188126
Date
2011-02-28
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses (ILP) [761]
Abstract
Sammendrag

Mange byer og kommuner i Norge opplever en enorm befolkningsvekst. Det er viktig at kommunen

går inn og styrer boligutviklingen i ønsket retning for å oppfylle de mål som settes i kommuneplanen.

Kommunene velger selv ut fra gitte rammer, hvilke ulike fremgangsmåter og virkemidler de ønsker å

benytte seg av for å møte det økende boligbehovet. Denne oppgaven går nærmere inn på de

virkemidlene kommunen velger, og hvordan disse praktiseres.

Sandnes kommune opplever en stor befolkningsvekst med et presset boligmarked som konsekvens.

Kommunen har opprettet et foretak som skal utøve være kommunens forlengede arm i alt som har med

tomteutvikling i kommunen å gjøre. Foretaket har mål om 40 % markedsandel i Sandnes kommune,

og skal samarbeide med andre tomteutviklere ved utviklingen av store områder. Foretaket opererer på

lik linje med andre tomteutviklere i kommunen, og har ingen særstilling overfor kommunen. Sandnes

tomteselskap KF er delaktig i to av oppgavens tre caseområder. Caseområdene som er brukt i studiet

er tre større utbyggingsområder med mellom 750-1400 nye boenheter; Smeaheia, Bogafjell og Sørbø

Hove. Disse har vært under planlegging og/ eller utbygging de siste ti til femten år. Ved utviklingen av

områdene har flere store tomteutviklere i regionen samarbeidet for å lage en felles regulering for

områdene, og for å fordele utgifter til infrastruktur. Samarbeidet har blitt etablert som følge av press

fra kommunen. Når flere tomteutviklere samarbeider om utbyggingen av store områder oppnås en

risikospredning.

Gjennom intervjuer, befaring og teori på området, har jeg sett at områdene har hatt en ulik

organiserting, og ulik grad av kommunal deltakelse. Sandnes kommune benytter seg ikke av sin

hjemmel til ekspropriasjon ved erverv av byggegrunn. Det medfører at tomteselskapet må sikre seg

opsjonsavtaler på fremtidige byggeområder lik linje med private aktører. Tomteselskapet kjøper

tomter, og sørger for regulering og anlegging av infrastruktur, deretter omsetter de sine tomter

gjennom prosjektkonkurranser, eller gjennom salg av enkelttomter til privatpersoner etter.

Fremgangsmåten ved salg av byggegrunn har til formål å stabilisere prisene på boligmarkedet.

Det tilligger kommunalt skjønn å ta avgjørelser ut fra en helhetsvurdering når kommunen velger sin

fremgangsmåte for bruk av virkemidler. Uansett hvilke langsiktige mål og visjoner man har med

planlegging i kommunen, spiller økonomi og kapital en nøkkelrolle for utfallet. En tomteutvikling som

ligner de jeg har gått gjennom i denne oppgaven vil være en dragkamp mellom aktørene ved

fordelingen av omkostningene. Kommunen oppfyller de plikter den har overfor utbygger. Allikevel

fører kommunens økonomiske situasjon ofte til at de ligger bakut med etableringen av skoler i forhold

til det behov som foreligger, dette er med på å bremse utbyggingstakten. Man vil først kunne

stabilisere tomtemarkedet når tilbudet av boliger tilsvarer etterspørsel. Many cities and municipalities in Norway experience a tremendous increase in population. It is

important that the municipality take control and manage the residential development according to set

goals in the municipal plan. The municipalities can choose which procedures and measures from a

given framework they want to use to in order to meet the increasing housing needs. This is a study on

measures taken by the municipalities and their practices.

Sandnes municipality experiences a high population growth leading to a pressured housing

market. The municipality has created a public enterprise (STS) that are going to manage the

municipality’s goals in land development. The goal for STS is to have 40% of the market shares in

Sandnes and shall cooperate with other land developers when developing large areas. STS operates on

an equal basis with other land developers in the community. STS is involved in two of the three case

areas in this study. The case areas used in this study are three major development areas with 750 to

1400 new housing units; Smeaheia, Bogafjell and Sørbø Hove. They have been under planning and /

or development in the last ten to fifteen years. During the development of these areas several large

land developers in the region have been cooperating to create a common regulation and to allocate

expenditure for infrastructure for these areas. When several land developers cooperates on the

development of large areas they achieve a spread of risk.

Through interviews, survey and theory I have discovered that the areas have been organized

differently and that the degree of municipal participation differed between the areas. Sandnes

municipality does not use its empowerment to expropriate land for building purposes. This means that

STS must obtain options on future construction sites on the same basis as private actors. STS acquires

land and provides for regulation and construction of infrastructure before they sell the land through

competition projects or through sale of plots to private individuals. The purpose of the procedures of

selling building ground is to stabilize prices in the housing market.

It is trusted to municipal discretion to make decisions based on an overall assessment when

municipalities choose their procedures for use of measures. Regardless of the long-term goals and

visions for planning in the community, economy will play a key role of the outcome. A land

development similar to those in this study will be a tug of war between the actors at the distribution of

costs. The municipality meets the obligations it has towards developers. The economic situation of the

municipality often leads to them falling behind with establishing schools in relation to existing needs

which slows down the pace of development. One will be able to stabilize the land market when the

supply of housing is equivalent to demand.
Publisher
Norwegian University of Life Sciences, Ås

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit