dc.description.abstract | Denne oppgaven omhandler hvordan kunder genererer ulik lønnsomhet for en bedrift. Gjennom en
studie av ulike segmenter hos Kaeser Kompressorer AS har vi benyttet aktivitetsbasert kalkulasjon for
å analysere hvordan kunders krav og oppførsel kan resultere i varierende lønnsomhet for bedriften.
Denne problemstillingen ga oss samtidig muligheten for å undersøke om Paretos lov (80/20-regelen)
gjelder analogt for kundelønnsomhet, det vil si at cirka 20 % av kundene står for 80 % av resultatet.
Etter en gjennomgang av relevant teori, startet prosessen med å innhente informasjon fra Kaeser.
Datamaterialet er basert på virkelige tall hentet fra SAP-systemet til Kaeser og opplysninger fra de
ansatte. Resultatene er presentert ved hjelp av tabeller og figurer med bakgrunn i den teoretiske
tilnærmingen. Analysen viste at kundelønnsomheten var ulik mellom segmentene, og at en mindre
andel av kundemassen står for en større del av inntektene og resultatene til bedriften. Våre
beregninger fastslo at 20 % av kundene genererer 85 % av resultatet, og dette forsterker
oppfatningen om at Paretos lov kan benyttes analogt for kundelønnsomhet. Abstract
This paper discusses how customers generate varying profitability for a company. Through a study of
different segments at Kaeser Kompressorer AS we have used activity-based costing to analyze how
customer requirements and behaviors can result in varying profitability for the company. This
approach also gave us the opportunity to examine if Pareto's law (the 80/20-rule) applies analogue
for customer profitability, which means that about 20 % of customers account for 80 % of the result.
After a review of relevant theory, started the process to obtain information from Kaeser. The data is
based on actual figures from SAP and information collected from the employees. The results are
presented using tables and charts based on the theoretical approach. The analysis showed that
customer profitability was different between the segments, and that a smaller percentage of the
customer base represents a larger share of the revenues and results for the company. Our
calculations determined that 20 % of the customers generate 85 % of the profit, and this reinforces
the view that Pareto's law can be used analog for customer profitability. | no_NO |