Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLangaas, Sigbjørn
dc.date.accessioned2014-02-13T10:33:36Z
dc.date.copyright2013
dc.date.issued2014-02-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/187653
dc.description.abstractFagområdet og forskningsspørsmålet er å undersøke hvorfor det er behov for spilleragenter i norsk toppfotball. Teoriene som er benyttet for å diskutere resultatene er prinsipal – agent – teori, makt og tillit, og en typologi som er utarbeidet på bakgrunn av disse teoriene. Den kategoriserer agenter etter hvilken strategi de benytter. I tillegg er det vist til boken til Larssen (2013) ”Bli bedre med mental trening.” Oppgaven er en empirisk undersøkelse, bygd opp på casestudiedesign. Det er gjennomført 13 ustrukturerte dybdeintervjuer med informanter innen agentvirksomheten, fotballspillere, klubbledere i norsk fotball, Norges Fotballforbund og Norske Idrettsutøveres Sentralorganisasjon. Informantene er anonymisert for å beskytte dem i et lite og tett miljø som norsk toppfotball kan sies å være. Forskningsspørsmålet besvares ved å se på de to relasjonene agent – spiller og agent – klubb. I begge relasjonene kommer det fram at der er et behov for spilleragenten. I relasjonen agent – spiller viser det seg at agenten er nødvendig som en forhandlingspart mot klubb/arbeidsgiver, slik at spiller ikke behøver forholde seg direkte mot klubb selv. Dette kan redusere ”støy” for spiller og agent er bedre egnet til å forhandle og reforhandle kontraktsbetingelser, samt finne ny klubb for spiller. I relasjonen agent – klubb er det viktigst at agenten sitter på et stort nettverk av kontakter innad i bransjen og at klubbene kan profittere på at agenten kontinuerlig markedsfører sine spillere. I tillegg til forskningsspørsmålet er det utarbeidet fem delspørsmål det var interessant å besvare. Svarene på disse spørsmålene viser at noen agenter tar hensyn til det som er best for spillerens over tid mens andre ikke gjør det, at spillere ikke alltid er fornøyd med agenten sin på grunn av konkrete hendelser og at agenten ikke følger opp det han har lovet. Videre så hender det at spillere bytter agent når han blir mer profilert selv. Tette bånd i et lite miljø gjør at det er vanskelig å vite hvor mye en agent egentlig får i en overgang. Spillere merker de tette båndene og har et inntrykk av at det er en del gjentjenester mellom agenter og klubber. The subject and the research question to be answered is why is there a need for player agents in Norwegian elite football. Theories that are applied to discuss the results are principal – agent – theory, power and trust, and a typology that has been created based on these theories. The typology is categorizing agents depending on which strategy they utilize. It is also referred to Larssen`s book “Bli bedre med mental trening”. The thesis is an empirical study, developed on a case study design. 13 unstructured interviews have been conducted, with informants within the agent business, football players, club executives in Norwegian football, the Norwegian Football Association and Norske Idrettsutøveres Sentralorganisasjon. The informants have been anonymized to protect them in a small and intimate environment, as the Norwegian elite football can be referred to as. The research question is answered by looking into the two relations agent – player and agent – club. In both these relations it is evident that there is a need for the agent. In the relation agent – club it appears that the agent is necessary as a negotiator against club/employer; this way the player does not need to get involved directly against a club himself. “Noise” is reduced for the player and the agent is better qualified to negotiate and renegotiate contract terms, and come up with a new club for the player. In the relation agent – club, the most important thing is that the agent possesses a large network of contacts within the football business and that the clubs can profit on the fact that the agent continuously is marketing his players. In addition to the research question, five sub questions have been identified as interesting to find an answer to. The answers to these questions show that some agents do take into account what is in the interest of the player over time whereas others don’t, that the players aren’t always happy with their agent due to concrete incidents and that the agent not necessarily follows up what he has promised. Occasionally, players replace their agents once they become more profiled themselves. Close connections in a small community make it difficult to get an understanding of how much an agent really makes from a transfer. The players do notice the close connections and have the impression that different kinds of “if you scratch my back, I ll scratch yours” agreements are made.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.titleHvorfor er det behov for spilleragenter i norsk toppfotball?no_NO
dc.title.alternativeWhy is there a need of player agents in Norwegian elite football?no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210no_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Social science in sports: 330no_NO
dc.description.embargo2018-12-15
dc.source.pagenumber50no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel